Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat práci sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu periodik týkajících se mediálních studií s případnou přidanou hodnotou.
Termíny
Termíny písemných testů: 18. 3., 29. 4.
Výsledky testů: ZDE
Deadline příspěvku na blog: 12. 4. 23:59
Testy
Během semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testu se zkouší POUZE znalost zadané literatury, nikoli informace podávané v přednáškách. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura.
Příspěvek na blog
Publicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků s mezerami o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod.
Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené.
Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa.
Esej
Zadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4RE
Obecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing
Známkování
Ze dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body.
Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech: 1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu. 2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje. 3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy.
Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16. 16-12 bodů - známka "1" 11.5-10 bodů - známka "2" 9.5-7 bodů - známka "3" 6.5 a méně bodů - nesplněno
Tabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.
-------------------------------------------------------------------
Následuje seznam témat přednášek a závazný seznam četby
(literatura označná hvězdičkou je k dispozici v SISu)
PROGRAM A ČETBA
NOVÁ MÉDIA A SPOLEČNOST LS 2014/2015
Četba označená hvězdičkou je v SISu 18. 2. Úvod, představení předmětu a témat 25. 2. Pohledy na vývoj médiíHenry Jenkins: Convergence Culture (pp. 1-19)*Raymond Williams: The Technology and the Society (9-13)* 4. 3. Vize digitálních médiíVannevar Bush: As We May Think*NEBOWilliam Gibson: Burning Chrome* (je v SISu česky i anglicky) 11. 3. Historie a principy InternetuJonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (pp. 19-35, 11-19 volitelně) - http://futureoftheinternet.org/downloadVOLITELNĚ: Texty z textfiles.com: Hackers' Memories* NEBO hrát hru Digital: A Love Story (http://scoutshonour.com/digital/) 18. 3. Kolektivní inteligencePierre Levy: Collective Intelligence* (zaměřte se na otázku "antropologických prostorů" a na kontexty, v nichž kolektivní inteligence neexistovala nebo selhala)Cory Doctorow: Metacrap, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm 25. 3. Web 2.0, produsage (hostující přednášející)
Carpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media DemocratizationPřečíst definici Web 2.0 z důvěryhodného zdroje dle vlastního výběruPřečíst definici produsage: http://produsage.org/node/9 1. 4. Nová média a demokracie (hostující přednášející)
Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php 8. 4. Transmédia
Henry Jenkins: Transmedia 101, http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.htmlHenry Jenkins: The Aesthetics of Transmediahttp://henryjenkins.org/2009/09/the_aesthetics_of_transmedia_i.html 15. 4. Kritika Webu 2.0
Van Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents*VOLITELNĚ: Alan Kirby - Digimodernism (pp. 101-123)* 22. 4. Šiřitelná média, virální obsahyHenry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead (zvlášť části 1, 6, 7), http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html 29. 4. Sociální sítěDanah Boyd: Facebook Privacy Trainwreck* (zaměřte se na to, co se stalo po zavedení Newsfeedu na Facebooku a na to, jak to boyd popisuje) 6. 5. Sdílení obsahů, pirátství, cenzura + Nová média a demokracie
Video: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSgS titulky 13. 5. Volitelné téma
Kurz poskytuje nástroje k porozumění pozici, úloze a struktuře nových médií v kultuře a společnosti. Nejprve se věnuje konceptu novosti a vývoji a apropriaci mediálních technologií, poté se zaměří na obecné a specifické teorie médií, měnící se úlohu publika a dopad informačních technologií na společnost. Otázky, které si budeme klást, jsou například: Co je na nových médiích opravdu nového? Kdo určuje, který způsob komunikace přežije, který se promění a který se odsune na okraj? Do jaké míry ovlivňuje komunikační technologie, kterou používáme, obsah sdělení? Přispívají informační technologie k demokratické diskusi? Dávají sílu jednotlivci, nebo mu ji berou?
Naším teoretickým východiskem budou sociální teorie médií. Budeme nová média studovat především jako kulturní a sociální praxi; zaměříme se na to, jak společenské struktury, konvence a způsoby užití formují jejich podobu. Výklad bude neustále provázán s konkrétními příklady, které zahrnují virální videa, blogy, mobilní aplikace, počítačové hry a další. Každé setkání začíná deseti- až patnáctiminutovou debatou na aktuální témata z nových médií.