Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat práci sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu periodik týkajících se mediálních studií s případnou přidanou hodnotou.
Termíny
Termíny písemných testů: 18. 3., 29. 4.
Výsledky testů: ZDE
Deadline příspěvku na blog: 12. 4. 23:59
Testy
Během semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testu se zkouší POUZE znalost zadané literatury, nikoli informace podávané v přednáškách. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura.
Příspěvek na blog
Publicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků s mezerami o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod.
Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené.
Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa.
Esej
Zadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4RE
Obecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing
Známkování
Ze dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body.
Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech: 1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu. 2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje. 3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy.
Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16. 16-12 bodů - známka "1" 11.5-10 bodů - známka "2" 9.5-7 bodů - známka "3" 6.5 a méně bodů - nesplněno
Tabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.
-------------------------------------------------------------------
Následuje seznam témat přednášek a závazný seznam četby
(literatura označná hvězdičkou je k dispozici v SISu)
PROGRAM A ČETBA
NOVÁ MÉDIA A SPOLEČNOST LS 2014/2015
Četba označená hvězdičkou je v SISu 18. 2. Úvod, představení předmětu a témat 25. 2. Pohledy na vývoj médiíHenry Jenkins: Convergence Culture (pp. 1-19)*Raymond Williams: The Technology and the Society (9-13)* 4. 3. Vize digitálních médiíVannevar Bush: As We May Think*NEBOWilliam Gibson: Burning Chrome* (je v SISu česky i anglicky) 11. 3. Historie a principy InternetuJonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (pp. 19-35, 11-19 volitelně) - http://futureoftheinternet.org/downloadVOLITELNĚ: Texty z textfiles.com: Hackers' Memories* NEBO hrát hru Digital: A Love Story (http://scoutshonour.com/digital/) 18. 3. Kolektivní inteligencePierre Levy: Collective Intelligence* (zaměřte se na otázku "antropologických prostorů" a na kontexty, v nichž kolektivní inteligence neexistovala nebo selhala)Cory Doctorow: Metacrap, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm 25. 3. Web 2.0, produsage (hostující přednášející)
Carpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media DemocratizationPřečíst definici Web 2.0 z důvěryhodného zdroje dle vlastního výběruPřečíst definici produsage: http://produsage.org/node/9 1. 4. Nová média a demokracie (hostující přednášející)
Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php 8. 4. Transmédia
Henry Jenkins: Transmedia 101, http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.htmlHenry Jenkins: The Aesthetics of Transmediahttp://henryjenkins.org/2009/09/the_aesthetics_of_transmedia_i.html 15. 4. Kritika Webu 2.0
Van Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents*VOLITELNĚ: Alan Kirby - Digimodernism (pp. 101-123)* 22. 4. Šiřitelná média, virální obsahyHenry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead (zvlášť části 1, 6, 7), http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html 29. 4. Sociální sítěDanah Boyd: Facebook Privacy Trainwreck* (zaměřte se na to, co se stalo po zavedení Newsfeedu na Facebooku a na to, jak to boyd popisuje) 6. 5. Sdílení obsahů, pirátství, cenzura + Nová média a demokracie
Video: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSgS titulky 13. 5. Volitelné téma
This course helps to understand the position, role and structure of new media in culture and society. In the first phase it deals with the concept of newness and development and appropriation of media technologies, and then it will focus on some general and specific theories of media, the changing role of the public and the impact of information technologies on the society.
Questions we will ask are e.g.: What is really new about new media? Who determines which way of communication will survive, which will change, which will be shade? To which amount does the communication technology we use influence the content of the entire message? Do information technologies contribute to the democratic discussion? Do they give or take the power of the individual? Our theoretical starting point will be social theories of media - we will study new media mostly as a cultural and social practise and the ways in which social structures, conventions and ways of use do form them. We will work with concrete examples which include YouTube, blogs, applications of Web2.0, PC games and others.