Charles Explorer logo
🇬🇧

Politics and the Media

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM086

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Politický prostor v demokracii, vymezení základních pojmů (demokracie, občanská společnost, sociální instituce, politický režim, systém vlády), metodologie sociálních věd

2. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti: vůdci veřejného mínění (opinion leaders), teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace (Deutch), dvoustupňový komunikační tok (Katz, Lazarsfeld), spirála mlčení (Noelle - Neumann)

3. Politická propaganda, mobilizace veřejného mínění

4. Parametry politické komunikace, autonomie komunikačních médií ve vztahu k politice, komunikační funkce v různých typech politických systémů, média v demokracii a totalitních režimech

5. Média a politická kultura

6. Teorie komunikace a reflexe role médíií v soudobé politologii a sociologii

7. Vybrané teoretické modely v současné sociologii a politické vědě (teorie racionální volby, teorie přechodů, konsociační demokracie, teorie her, behavioralismus)

8. Volby, volební chování, strany a role médií v předvolební strategii, typy předvolební agitace

9. Politický marketing v ČR po roce 1989

10. Politický marketing v USA. Počátky, metody a techniky

Annotation

This subject is divided into three parts. First deals with crucial theoretical approaches to political communication (Lazarsfeld, Deutsch, Sartori, Habermas, Noelle-Neumann etc.), basic research techniques which describe the circulation of political attitudes within the political system between 3 crucial entities: public, media and politicians.

Second part is dedicated to political propaganda both in theoretical dimension as well as in terms of time and space, including interpretation of types and methods of political propaganda in traditional pluralistic democracies as well as in totalitarian regimes. The third part is focused on practical application of theoretical conceptions in political marketing, or more precisely in political campaigns, mostly in Czech Republic.

Special attention will be paid on political marketing in the USA, where history of political communication has its roots, where its means developed and reached their most sophisticated level.