Organizace studia: Předmět je veden částečně přednáškovou formou s diskusemi nad vybranými zpravodajskými obsahy současné české mediální krajiny, převážně ale seminářovou formou (referáty, prezentace). Stručný program kurzu (přednášek/referátů/prezentací): 18. 2. Organizace práce v předmětu (referáty, seminární práce, klauzurní práce). Společenské a politické funkce zpravodajství. Dynamika proměn/vývoje zpravodajství 25. 2. Principy zpravodajské práce Referát: Základy zpravodajské práce z pohledu českých i zahraničních učebnic 4. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství I:gatekeeping Referát: Vývoj konceptu gatekeepingu od prvotní studie D. M. Whita po současnost. Metodika výzkumu gatekeepingu, kritika a omezení konceptu. 11. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství II: zpravodajské hodnoty
Referát: Pojetí zpravodajských hodnot od Waltera Lippmanna přes práci Galtunga a Rugeové The Structure of Foreign News, Tolstonovu diferenciacitelevizních a tištěných zpravodajských hodnot a zpravodajské hodnoty podle Westerstahla a kolektivu po typologii Winfrieda Schulze.. 18. 3. Zpráva jako příběh (archetypální rovina vyprávění zpravodajských příběhů, zprávy jako aktualizace mýtů)
Referát: Narativní analýza zpravodajství (Lyle, Hartley), zpráva jako součást populární kultury (Hartley) 25. 3. Zpravodajství jako sociální konstrukt Referát: Specifika zpravodajství daná výrazovými možnostmi média (rozdíl televizní, tištěné, online zpravodajství) 1. 4. Zprávy jako produkt Referát: Zprávy pohledem kritické politické ekonomie komunikace. ODEVZDÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE VE VYTIŠTĚNÉ PODOBĚ! 8. 4. Profese novinář/zpravodaj
Referát: Výzkumy novinářů, dělby práce a rutin (Weaver a Wilhoit, Deuze, Donsbach, Tuchmanová ad.). 15. 4. Sociologie zdrojů Referát: Omezený přístup do zpráv, jeho sociální podmíněnost a hierarchie zpracování zpřístupnělých hlasů 22. 4. Normativní požadavky na zpravodajství a jejich úskalí Referát: Veřejný zájem a objektivita ve světě online žurnalistiky. 29. 4. Diskuse: Zpravodajství v postžurnalistické epoše
Vlivy public relations na zpravodajství. Zpravodajství a selfpromotion. Celebritizace, individualizace a amatérizace v produkci zpráv. 6. 5. Studijní volno. 11.5. Klauzurní práce
Sociology of News will acquaint the students with todays development of research of news genres within the frame of development of media studies. On the basis of the analysis of research/examination of the news which extend from selective processes and socio-cultural conditionality of the construction of "news worthiness" and overview of social, economical, cultural and political effect which shape "news narratives", it will introduce possible methodological approaches which can be applied on contemporary Czech media.
Having passed the subject students will be provided with traditional methodology of researching the social conditionality of news.