Organizace studia: Předmět je veden částečně přednáškovou formou s diskusemi nad vybranými zpravodajskými obsahy současné české mediální krajiny, převážně ale seminářovou formou (referáty, prezentace). Stručný program kurzu (přednášek/referátů/prezentací): 18. 2. Organizace práce v předmětu (referáty, seminární práce, klauzurní práce). Společenské a politické funkce zpravodajství. Dynamika proměn/vývoje zpravodajství 25. 2. Principy zpravodajské práce Referát: Základy zpravodajské práce z pohledu českých i zahraničních učebnic 4. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství I:gatekeeping Referát: Vývoj konceptu gatekeepingu od prvotní studie D. M. Whita po současnost. Metodika výzkumu gatekeepingu, kritika a omezení konceptu. 11. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství II: zpravodajské hodnoty
Referát: Pojetí zpravodajských hodnot od Waltera Lippmanna přes práci Galtunga a Rugeové The Structure of Foreign News, Tolstonovu diferenciacitelevizních a tištěných zpravodajských hodnot a zpravodajské hodnoty podle Westerstahla a kolektivu po typologii Winfrieda Schulze.. 18. 3. Zpráva jako příběh (archetypální rovina vyprávění zpravodajských příběhů, zprávy jako aktualizace mýtů)
Referát: Narativní analýza zpravodajství (Lyle, Hartley), zpráva jako součást populární kultury (Hartley) 25. 3. Zpravodajství jako sociální konstrukt Referát: Specifika zpravodajství daná výrazovými možnostmi média (rozdíl televizní, tištěné, online zpravodajství) 1. 4. Zprávy jako produkt Referát: Zprávy pohledem kritické politické ekonomie komunikace. ODEVZDÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE VE VYTIŠTĚNÉ PODOBĚ! 8. 4. Profese novinář/zpravodaj
Referát: Výzkumy novinářů, dělby práce a rutin (Weaver a Wilhoit, Deuze, Donsbach, Tuchmanová ad.). 15. 4. Sociologie zdrojů Referát: Omezený přístup do zpráv, jeho sociální podmíněnost a hierarchie zpracování zpřístupnělých hlasů 22. 4. Normativní požadavky na zpravodajství a jejich úskalí Referát: Veřejný zájem a objektivita ve světě online žurnalistiky. 29. 4. Diskuse: Zpravodajství v postžurnalistické epoše
Vlivy public relations na zpravodajství. Zpravodajství a selfpromotion. Celebritizace, individualizace a amatérizace v produkci zpráv. 6. 5. Studijní volno. 11.5. Klauzurní práce
STUDENTI, KTEŘÍ PŔEDMÉT DOSUD NEABSOLVOVALI, TAK SI V AKAD. ROCE 2015/2016 BUDOU JAKO ZÁMĚNNOST ZAPISOVAT PŘEDMÉT JJM203 SOCIOLOGIE MÉDII.
Předmět Sociologie zpravodajství studenty seznámí se základními přístupy ke zkoumání a interpretaci fakticky orientovaných mediálních obsahů. Na základě rozboru konceptů zkoumání zpráv od výzkumů selektivních procesů, přes sociokulturní podmíněnost konstrukce "zaznamenání vhodnosti" a přehled sociálních, ekonomických, kulturních a politických vlivů tvarujících zpravodajské příběhy představí možné metodické přístupy aplikovatelné na současné projevy českých médií. Po absolvování předmětu budou studenti vybaveni tradiční metodikou zkoumání sociální podmíněnosti zpravodajství.