Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií. Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu. Obsah přednášek
1) Co je to PK - obor a předmět zájmu, modely toků politické komunikace, hodnoty a zdroje, polity-politics-policy
2) Prostředí PK - teorie demokracie (reprezentačně-liberální a participačně-liberální), tržiště idejí a veřejná sféra, delegace-reprezentace-participace
3) Centralistické a pluralistické pojetí veřejných sfér, možnosti měření kvality (typy bias, normativní sektory)
4) Alternativní pojetí PK (politicko-ekonomický a/vs. kulturalistický přístup, radikálně-demokratický model, protosocialistická PK)
5) Systémy PK (od Čtyř teorií ke Třem modelům)
6) Historie PK I. (Tři věky politické komunikace)
7) Historie PK II. (Tři věky politických kampaní, čtyři éry politického žurnalismu, čtyři fáze mediatizace, pět mediálně-demokratizačních vln) 8-9) Vybrané projevy současného politického komunikování (aktéři, obsahy, účinky)
10) Spin doctoring, politický marketing, hype, shrnutí kursu
Jednosemestrální přednáškový kurs o roli (zvl. mediální) komunikace v politických procesech... a naopak.