Rozpis přednášek:1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiátyZadání seminárních prací2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médiía) vymezení pojmu periodický tiskb) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médiíJIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 20063. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)a) letáky a pamflety jako předchůdci novinb) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2000
ŠIMEČEK, Z.:Počátky novinového zpravodajství a novin v Českých zemích, Brno:Matice moravská, 2011VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 20064. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 19905. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) Testa) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tiskub) proměny postavení novináře ve společnostiCHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 20056. Film a média7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 20058. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 20009. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)d) odevzdání seminárních pracíMOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 199710. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. stoletíb) Role propagandy v období studené válkyPROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996dokumentární film "Goebbelsův experiment" 11. Rezerva pro případné dokončení témat. Test12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století
This subject offers the students basic overview of the development of media in modern societies, with emphasis on historical, social, political, cultural, and technological aspects of this development and on understanding history of media as a history of particular expression of social communication typical of the process of modernisation.