Charles Explorer logo
🇬🇧

Creative Workshop II: Radio Broadcasting

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM128

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

► Stručný program jednotlivých seminářů: 1) Formáty rozhlasových stanic, teorie rozhlasových formátů (1. formáty mluvého slova, 2. formáty hudební, 3. formáty smíšené) a její uplatnění v praxi, výskyt jednotlivých rozhlasových formátů ve vybraných zemích (Spojené státy americké, Velká Británie, Francie, Spolková republika Německo, Česká republika), formáty rozhlasových stanic z pohledu publika.2) Formáty all-new a news-talk, vybrané rozhlasové zpravodajské stanice ve světě (BBC Five Live, BBC Radio 4, Radio France atd.) a rozbor jejich programu, uplatnění rozhlasových zpravodajských a publicistických žánrů ve vysílání těchto stanic, seminární vystoupení studentů týkající se této problematiky. 3) Uplatnění žánrů rozhlasového zpravodajství v české mediální krajině, silné a slabé stránky při komparaci s probíranou problematikou předchozího semináře, praktický rozbor zpravodajských relací rozhlasových stanic v ČR, seminární vystoupení studentů týkající se této problematiky se zvláštním zřetelem na dodržování specifik psaní zpráv pro rozhlas a jejich interpretace, na dodržování kritérií rozhlasového zpravodajství, stavby rozhlasové zprávy a žánrovou skladbu rozhlasového zpravodajství. 4) Role moderátora v jednotlivých formátech rozhlasových stanic, teorie a praxe práce moderátorů se zaměřením na rozhlasové zpravodajství a publicistiku, situace ve vybraných zemích a v České republice. 5) Sestavení vlastní zpravodajské relace při využití všech dosavadních teorických i praktických poznatků, které byly probírány na předchozích seminářích, hlavní kritéria praktického úkolu vycházejí ze studia ranního programu BBC Five Live.6) Rozbor vlastní zpravodajské relace natočené na semináři č. 5, poučení se ze slabých stránek, rozbor případných hlavních typů chyb v interpretaci psaného textu na mikrofon, prohloubení poznatků v základech mluvní výchovy. 7) Základní pojmy z teorie rozhlasových analytických publicistických žánrů, žánry dialogické (rozhlasový rozhovor, rozhlasová beseda), žánry monologické (recenze, glosa, poznámka, komentář), seminární vystoupení studentů na téma: uplatnění jednotlivých typů publicistických žánrů ve vybraných pořadech rozhlasových stanic formátů all-new či news-talk v ČR či ve světě.8) Základní pojmy z rozhlasové teorie dokumentárně-zobrazovacích žánrů (fejeton, črta, rozhlasové vypravování), uplatnění jednotlivých typů těchto žánrů ve vybraných pořadech rozhlasových stanic formátů all-new či news-talk v ČR či ve světě, prezentace praktických úkolů studentů, které se týkají dokumentárně-zobrazovacích žánrů. 9) Rozhlasová reportáž - stále oblíbený žánr v rozhlasovém vysílání v ČR i ve světě, teorie a praxe rozhlasové reportáže, rozhlasová reportáž v historickém vývoji rozhlasové publicistiky a její specifika v současném rozhlasovém vysílání, ukázky kvalitních reportáží oceněných na soutěži Prix Bohemia Radio.10) Rozhlasová reportáž v podání studentů semináře, poslech a rozbor praktických úkolů, které byly zadány na semináři č. 9. 11) Rozhlasová reportáž v podání studentů semináře, pokračování poslechu a rozboru praktických úkolů, které byly zadány na semináři č. 9 a které nebyly dokončeny na semináři č. 10.12) Rozbor vybraných jevů ze současné rozhlasové praxe: internetizace rozhlasové žurnalistiky, vliv konvergence médií na rozhlasovou žurnalistiku, rozbor praktických ukázek, seminární vystoupení studentů na dané téma. ► Rozsah výuky: 0/2 LS ► Počet kreditů: 3

Annotation

This seminar provides the students with basics of creative work in radio broadcasting (creating news etc.). It focus on acquiring elemental journalistic abilities of creating news and other content of radio broadcasting in terms of principles and norms of radio journalism.

Central to this course is work of students who will create their own broadcasts - news and other selected genres, as well as collective critical discussion about this output. The course will therefore include practical work with technology, students will be then able to create and cut acoustic material.

Another part of the course will deal with norms and rules of spoken language.