Osnova:
1. Úvod do teorií politické ekonomie komunikace I (kritické teorie, alternativní paradigma, vývoj přístupu, oblasti zájmu)2. Úvod do teorií politické ekonomie komunikace I (klíčoví teoretici, výzkumy, kritika přístupu)3. Problém žurnalistiky podle Roberta W. McChesneyho4. Model propagandy
5. Model propagandy - kritika6. Kritické teorie médií a jejich střet (politická ekonomie komunikace vs. kulturální studia)7. Kritické teorie médií a jejich střet - kritika a východiska (Eileen Meehan)8. Kritika habermasovského pojetí veřejné sféry - Nancy Fraser, Lisa McLaughlin aj.9. Čtyři teorie veřejné sféry v moderních demokraciích
10. Feministická politická ekonomie komunikace - gender a mediální instituce - oblasti zájmu11. Politická ekonomie nových médií - Kdo řídí internet?
12. Politická ekonomie nových médií - kdo je "online občanem"?13. Shrnutí klíčových konceptů politické ekonomie komunikace, revize témat seminárních prací Podmínky pro zápis: přijetí do magisterského studia Podmínky pro splnění studijních povinností:
1) Vypracování závěrečné seminární práce (50 %)
2) Závěrečná rozprava o nastudované literatuře (50 %) Aktivní účast v semináři a průběžné studium textů je pro studující značnou výhodou, přestože přímo nepodmiňuje úspěšné složení zkoušky. Instrukce k vypracování seminární práce: Text musí vycházet z tematických okruhů úzce souvisejících s kurzem. Může se jednat jak o rešeršní stať, která doplňuje vybranou četbu o srovnání s tematicky nebo metodologicky příbuznou literaturou (minimálně 4 odborné texty dle vlastního výběru nebo ze seznamu literatury ke kurzu) a přináší nový pohled na diskutovaná témata, tak o vlastní výzkumnou nebo analytickou stať. Výzkumná/analytická stať musí mít relevantní teoretický úvod, jasně vymezenou metodologii a použitou metodu (nebo soubor metod) a přehledně představené výsledky, případně jejich interpretaci. Seminární práce musí mít podobu vědeckého textu s poznámkovým aparátem, respektováním citačních norem a seznamem použité literatury. Požadovaný rozsah práce: 8-15 normostran. Termín odevzdání práce: vždy nejpozději 1 týden před termínem ústní zkoušky. Hodnocení seminární práce tvoří 50 % celkového hodnocení. Organizace studia: předmět je veden formou semináře s přednáškovými úvody, domácí přípravou (četbou textů) a aktivní diskusí Zakončení: předmět je zakončen zkouškou (viz podmínky pro splnění studijních povinností)
Předmět Politická ekonomie komunikace nabízí studentkám a studentům hlubší vhled do vlivných a poměrně kontroverzních teorií, které se věnují sociální a ekonomické analýze společenských a mocenských vztahů v souvislosti se společensky významnými komunikačními prostředky. Seminář kombinuje úvodní tematické přednášky a čtení textů od předních autorů a autorek politické ekonomie komunikace i jejich oponentů.
Studující se seznámí s přístupy, podle nichž je podoba mediálních produktů ovlivněna mimo jiné ekonomickou a mocenskou strukturou společnosti, v níž média působí. Závislost na podobě této struktury se může projevovat například politicky či ideologicky předpojatým zpravodajstvím, orientací na co největší trhy, omezováním investic do méně výnosných aktivit nebo přehlížením chudších segmentů publika, které může vést až k vyloučení těch hlasů, kterým chybí ekonomická moc.
Jinými slovy, podoba symbolického prostředí je podle teoretiků a teoretiček politické ekonomie zásadně ovlivněna nerovným přístupem jednotlivců a skupin k materiálním (a v souvislosti s tím i symbolickým) zdrojům. Hlavními tématy politické ekonomie komunikace jsou například růst moci korporací, posílení globálních vlivů, slučování médií a jejich centralizace, vztah mezi produkcí, distribucí a příjmem komunikačních obsahů v historickém a kulturním kontextu.
Soustředíme se také na různé koncepce veřejné sféry a na vztah mezi východisky politické ekonomie a dalších přístupů (např. kulturální studia, feministická kritika médií), které mohou představovat jistou výzvu politické ekonomii komunikace. Kurz neopomíjí ani aplikaci myšlenek politické ekonomie komunikace a teorií veřejné sféry na digitální a specificky sociální média.