Stručný program seminářů: Redigování a zpracování textů 1.Úvodní seminář ? uvedení do problematiky, praktické cvičení s denním tiskem 2.-5. Praktická cvičení ? zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, ověřování informací.
Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v tisku. 6.-7. Praktická cvičení ? zpravodajské příspěvky v audiovizuálních médiích a texty a fotografie v tisku, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů a fotografií v tisku a příspěvků (textů) v audiovizuálních a nových médiích. 8.
Praktická cvičení ? určování agendy, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 9. Praktická cvičení ? tematické celky.
Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 10. Praktická cvičení ? texty bulvární žurnalistiky, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 11.
Praktická cvičení ? titulní strana periodika, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích. 12. Názorové texty.
Závěrečné hodnocení. Novinářský projekt Vlastní novinářský projekt v podobě zpracovaného tematického celku je třeba odevzdat dle programu semináře (viz dále). Projekt by měl mít rozsah 8-12 normostran psaného textu a obrazové přílohy (fotografie, grafy, schémata apod.).
Projekt musí odpovídat podmínkám zadání dohodnutým v úvodních seminářích. Odevzdaný výsledný výstup je představován textem (standardní úprava rukopisu) v daném rozsahu normostran rukopisu (včetně titulkového aparátu) a přílohami obsahujícími obrazový doprovod, návrh grafického ztvárnění (špígl), seznam použitých zdrojů.
Studenti si budou postupně osvojovat základní dovednosti potřebné pro zpracování určitého tématu (například pro zpravodajský časopis), tematickou stranu v novinách atd.). V diskusi by měli obhájit už samotnou volbu tématu (obhájení tématu bude pedagogovi sloužit jako orientační východisko pro schválení tématu), celkovou skladbu (texty, obrazový doprovod atd.) a cílové médium.
Frekventanti by se měli naučit volit adekvátní žánrové postupy a typy, proporce jednotlivých textů i obrazového doprovodu. Při tvorbě textů využívat relevantní zdroje informací.
Soustavně projekt konfrontovat se zásadami novinářské etiky. 1.-2. Úvodní semináře ? formulování, obhajování a zadání témat novinářských projektů jednotlivým studentům. Vypracování harmonogramu práce na jednotlivých tematických celcích.
Poznámka k zadání tématu: Student navrhne téma a předloží ho ke schválení pedagogovi nejpozději do konce prvního týdne výuky. Během semináře v druhém týdnu výuky bude mít student možnost výběr obhájit.
Studentům, kteří téma neobhájí, bude přiděleno jiné. 3. Diskuse nad tezemi projektu Poznámka k diskusi nad tezemi projektu: Do konce 2. týdne výuky předloží student teze projektu (cca 2 strany rukopisu) 4.
Individuální práce a konzultace dle dohodnutého rozpisu 5. Skupinová konzultace konfrontující míru rozpracovanosti 6.
Individuální práce a konzultace 7.-8. Povinná individuální konzultace jednotlivých autorů, pedagog rozhodne, zda projet připustí k obhajobě 9 Odevzdání zpracovaného projektu 10.-11.
Obhajoby projektů (obhajoby projektů jsou veřejné) 12. Rezerva Redakční praxe 1.-3. týden - praxe v redakci Poznámka: V médiu bude určen pracovník, který studentovi potvrdí/nepotvrdí plnění praxe v redakci.
This subject (and several others) focuses on practical work with journalistic texts and their editing with emphasis on current praxis in Czech printed and online media. Students will also practice with critical evaluation of published texts and it usage in their own work.
The students will subsequently touch the problematic of setting the agenda and forming of thematic units. On this seminar concurs preparation of larger journalistic text and praxis in some selected medium.