Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývoj a postavení médií v moderní společnosti

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM202

Sylabus

Témata přednášek:

Úvod - https://drive.google.com/file/d/1IaWOLcuE5-tNZM-3kAHpESRpvzcJopXX/view?usp=sharing Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií - https://drive.google.com/file/d/1lUgxGfFEFkYtKJYU6y8r6dmzdNLfvyK2/view?usp=sharing Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století. - https://www.loom.com/share/fe2cefa7b95342f59f8fdba13f5f9f27?sharedAppSource=personal_library Mediální magnáti a koncerny 20. století Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka. Propaganda: média a studená válka. Vývoj světové kinematografie Rozvoj tisku v meziválečném období Vývoj rozhlasového a televizního vysílání: komerční vysílání, duální systém Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.

Anotace

V rámci předmětu se požaduje absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury a absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury.

Anotace předmětu, příp. osnova po jednotlivých blocích ev. týdnech výuky

Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.