Kurz Výzkum médií je koncipován jako základní metodologický úvod do oboru mediální studia. V jeho úvodu se studenti a studentky seznámí se základními oblastmi mediální komunikace, v nichž se rozvíjí praktický výzkum (komunikátoři, instituce, obsahy, kanály a technologie, publika a účinky), stejně jako se základní paradigmatickou dualitou (kvantitativní vs. kvalitativní), od níž se každý výzkum ve zvolené oblasti odvíjí. Stěžejní část prvního semestru, tedy kurzu Výzkum médií I., se věnuje kvantitativní obsahové analýze jako (zřejmě) nejtypičtější a nejčastěji nasazované metodě při výzkumu mediální komunikace. Studující si osvojí výzkumný proces krok za krokem, od stanovení výzkumné otázky, přes konceptualizaci a operacionalizaci až po sběr dat, jejich zpracování a prezentaci výsledků. V rámci kurzu se počítá i se základním seznámením se statistickým softwarem SPSS (PSPP). Úspěšné ukončení kurzu předpokládá účast na setkáních kurzu, průběžné plnění úkolů a podíl na společném výzkumu. Rámcový rozvrh kurzu:
1. Nezastupitelná role metod(y) ve vědě, základní vědecko-výzkumná paradigmata. Typy výzkumů a zkoumaných oblastí v rámci mediální komunikace (mediálních studií), proč zkoumat obsahy, základní přístupy k analýze obsahů/textů/diskurzů, logika, účel, strategie.
2. Konceptualizační fáze - seznámení se zadáním, rešeršní možnosti, tvorba výzkumné otázky a navazujících hypotéz
3. Operacionalizační fáze - hledání indikátorů, tvorba kódovací knihy (kódovací jednotka/y, proměnné a jejich hodnoty), základní/výběrový soubor, reprezentativita, validita a reliabilita
4. Operacionalizační fáze - společné cvičné kódování
5. SPSS (PSPP) I. - nastavení kódovacího archu, sběr dat
6.-8. Test reliability
9. SPSS (PSPP) II. - práce s daty, základy popisné statistiky
10. SPSS (PSPP) III. - základy popisné statistiky, prezentace a interpretace výsledků
11.-13. rezerva
Online výuka: každý čtvrtek od 14:00 na meet.google.com/wqe-hkud-zhf
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10595
Stream JKM008 Výzkum médií I. (kombi) - dobrovolný doplňkový materiál. Pátek 9.10. 2020 od 13:00 na https://camstreamer.com/redirect/1b8bb397cdcb89b/S-43115
Kurz Výzkum médií je koncipován jako základní metodologický úvod do oboru mediální studia.
V jeho úvodu se studenti a studentky seznámí se základními oblastmi mediální komunikace, v nichž se rozvíjí praktický výzkum (komunikátoři, instituce, obsahy, kanály a technologie, publika a účinky), stejně jako se základní paradigmatickou dualitou (kvantitativní vs. kvalitativní), od níž se každý výzkum ve zvolené oblasti odvíjí.
Stěžejní část prvního semestru, tedy kurzu Výzkum médií I., se věnuje kvantitativní obsahové analýze jako (zřejmě) nejtypičtější a nejčastěji nasazované metodě při výzkumu mediální komunikace.
Studující si osvojují výzkumný proces krok za krokem, od stanovení výzkumné otázky, přes konceptualizaci a operacionalizaci až po sběr dat, jejich zpracování a prezentaci výsledků.
V rámci kurzu se počítá i se základním seznámením se statistickým softwarem SPSS (PSPP).