Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum médií II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM205

Sylabus

Výuka bude probíhat s ohledem a aktuálně platná epidemická opatření prezenčně. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví na začátku semestru individuální plnění studijních povinností. 

Pracovat budeme také na sdíleném disku - pozvánku rozešle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, při níž bude práce v prostředí Google disku aktuální.   

Harmonogram lekcí:  1. 5.10.    Úvodní setkání vyžadující aktivní zapojení studujících:                a) organizace kurzu a výuky                b) obsah kurzu - přehled                c) specifika a cíle kvalitativního výzkumu                d) domluva na semestrální case study - studující si po domluvě s vyučující zvolí vybranou případovou studii (case study - vybrané aktuální téma z oblasti komunikace a médií nebo populární kultury), s níž budeme celý                                                                 semestr prakticky pracovat   2. 12.10. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. 3. 19.10. Společná praktická práce v online semináři na případové studii:                a) identifikace výzkumného problému/výzkumných problémů                b) formulace výzkumných témat a výzkumných otázek                c) teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie 4. 26.10. Úvodní přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k semestrální case study, resp. jejím variantám  5. 2.11.   Přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na semestrální case study, konkrétně na vybrané mediální obsahy.  6. 9.11.   Společná práce - otevřené kódování - společná cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování (ve vazbě na semestrální case study) 7. 16.11. Společná práce - axiální kódování - společná cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií (ve vazbě na semestrální case study) 8. 23.11. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu. 9. 30.11. Společná práce v semináři: příprava scénáře pro hloubkový rozhovor (k semestrální case study) 10. 7.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie.  11. 14.12. Společná práce v semináři: praktická aplikace sémiotické analýzy na semestrální case study, interpretace sdělení.  12. 21.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma semestrální case study.    

Anotace

Předmět Výzkum médií II seznámí studující se základními principy kvalitativních přístupů ke zkoumání médií (mediální produkce, obsahů a publik). Předmět navazuje na Výzkum médií I, v němž se studující seznámí s kvantitativními výzkumnými metodami zaměřenými především na analýzu mediálních obsahů. Výzkum médií II se soustředí vedle základních kvalitativních přístupů k obsahům i na výzkum mediálních publik a mediální produkce. Smyslem kurzu je představit základní metody kvalitativní analýzy mediálních obsahů a výzkumu publik a obecné principy tvorby designu výzkumného projektu. Část kurzu je zaměřena na praktické osvojení základních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce. Tyto dovednosti mohou dále prohloubit v navazujících ryze praktických seminářích. Kurz Výzkum médií II kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickými příklady analýzy realizovanými ve skupině.

Podmínkou zápisu je absolvování předmětu Výzkum médií I.