Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalitativní výzkum mediálních publik

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM211

Sylabus

    30.9.

Představení kurzu

Zadání úkolu: rozdělení do skupin "hloubkové rozhovory" a "netnografie"   7. 10.  

Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod 

Zadání úkolu: není   14.10.

Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod II

Zadání úkolu: příprava formulace výzkumného problému (VP) a výzkumné otázky (VO)   21.10.   

Prezentace výzkumného problému a výzkumných otázek po jednotlivých skupinách

Zadání úkolu: zpracování anotace charakterizující vybranou metodologickou techniku dané skupiny (každý student)   28.10

Seminář odpadá   4.11

Přednáška: Techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu

Zadání úkolu: připravit plán sběru dat a nástroj sběru dat   11.11  

Prezentace plánů sběru dat a připravených nástrojů sběru dat  

Zadání úkolu: provést sběr dat   18.11.

Přednáška: Kvalitativní kódování

Zadání úkolu: provést přepis dat   25.11.   

Přednáška: Interpretace kvalitativních dat

Zadání úkolu: provést cvičné kvalitativní kódování a připravit jej k demonstrací v hodině   2.12   

Demonstrace kvalitativního kódování

Zadání úkolu: 1) podle zpětné vazby upravit kódování a vytvořit konečný kategoriální systém, 2) do příští hodiny stáhnout software 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením.    9.12.

Ukázka kvalitativního kódování za pomoci digitálního software NVivo

Všichni studenti si na hodinu připraví 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením. 

Zadání úkolu: dokončit úpravu kódování připravit závěrečný kaetgoriální systém k prezentaci   16.12.

Závěrečné skupinové prezentace výsledného kategoriálního systému

Anotace

FORMA VÝUKY V ZS 2021-22

V ZS 2021/22 je předmět vyučován distančně online jako live přednášky a semináře v reálném čase na platformě Google Meet. Setkání se konají v časech podle rozvrhu. Všechny přednášky a semináře se v daných časech konají pod tímto odkazem: meet.google.com/pgn-amya-jzd

Připojení po telefonu: (US) +1 240-734-0294

PIN: 747 039 307#

Nedílnou součástí předmětu je také Moodle verze kurzu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634

ANOTACE

Seminář se zaměřuje na získání základních kompetencí v oblasti kvalitativního výzkumu mediálních publik. Cílem je vyložit a ukázat smysl metodologie v obecné rovině. Dalším cílem je vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, zdůraznit potenciál kvalitativního výzkumu a demonstrovat jednotlivé fáze výzkumného procesu na příkladu konkrétních metod.

Seminář bude tvořen přednáškovými vstupy a praktickými cvičeními/prezentacemi. Seminář předpokládá také skupinovou přípravu formou domácích zadání zpracovávaných mezi hodinami. Studenti budou během semináře pracovat převážně rozděleni na skupiny (po přibližně 3-5 studentech). Každá skupina si v úvodu vybere jednu metodu, na které bude pracovat po celý semestr a prezentovat na jejím příkladu postup jednotlivými fázemi výzkumu. V semináři budou v ZS 2021/22 budou (s ohledem na riziko obnovení nutnosti social distancing) probírány pouze analýzy publik, které lze ve fázi sběru dat realizovat plně on-line nebo bezkontaktně: 1) fenomenologická analýza (rozhovory s jednotlivci) a 2) etnografická analýza (pozorování v terénu) a 3) virtuální etnografie online prostředí (pozorování virtuálních komunit).

Seminář umožní studentům osvojit si metody kvalitativního výzkumu mediálních publik, což pak mohou využít při přípravě své diplomové práce. Seminář však není ekvivalentem diplomového semináře a nelze zaručit, že každý student bude zařazen do skupiny zaměřené na výzkumný postup jeho/její diplomové práce.