Charles Explorer logo
🇬🇧

Reading Texts for Media Studies - Czech media after 1945

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM216

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Příklady tematických oblastí analyzovaných textů:

Ivan Skála a jeho recenze Seifertovy sbírky Píseň o Viktorce v časopisu Tvorba . Vystoupení Jaroslava Seiferta a Františka Hrubína na sjezdu československých spisovatelů v roce 1956 a dobová reflexe Recenze na Škvoreckého Zbabělce při jejich prvním vydání v roce 1958 Kafkovská konference v Liblicích 1963 a její vliv na kulturní časopisy Literární noviny a sjezd spisovatelů v roce 1967 Manifest 2 000 slov v létě 1968 a jeho dobová reflexe Text "Slovo do vlastních řad" v květnu 1969 jako počátek normalizace v médiích Uplatňování marxisticko-leninského pojetí žurnalistiky v tisku v období normalizace Charta 77 a kampaň proti ní v médiích Útoky na signatáře Charty 77 v médiích v 80. letech Palachův týden a petice Několik vět: reflexe v oficiálních médiích a v samizdatu

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář je věnován studiu textů z období let 1948-1989. Studenti se na základě analýzy textů a rozpravy o nich budou seznamovat s klíčovými politickými, společenskými a kulturní problémy dějin Československa ve vymezeném období.

V rámci semináře budou studenti číst texty, které jsou zásadní pro určité období i z pohledu dnešní historiografie. Seznámí se prostřednictvím textů seznámí s dobovými deníky a časopisu.

Pozornost bude věnována úloze kulturních časopisů v 50. a 60. letech 20. století. V rámci semináře bude u všech diskutováno, jak se v textech promítla tehdejší ideologie vládnoucího režimu.

Studenti se budou zabývat rozborem možného propagandistického působení těchto textů. Současně budou ovšem analyzovány i texty autorů, kteří byli nějakým způsobem v opozici proti režimu.

Rozbor textů má studentům umožnit seznámit se také s argumentačními postupy, které byly v dobových médiích využívány. Pravidelná účast na semináři, přečtení stanovených textů na příslušný seminář, aktivní zapojení do diskuse k textům, prezentace referátu.