Charles Explorer logo
🇬🇧

Media Semiotics

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM225

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět má dvě části: v první se studenti seznámí se základy obecné sémiotiky, druhá je pak věnována specifickým druhům mediální sémiotiky a názorným příkladům jejího použití. Každá hodina má část přednáškovou a část diskuzní, jejíž součástí jsou i stručné prezentace sémiotických studií. I.   Obecná sémiotika

1. Obecná sémiotika

2. Saussure

3. Peirce

4. Barthes

5. Sociální sémiotika

6. Ideologie a diskurz  II.   Mediální sémiotika

7.   Povaha metody

8.   Lingvisticko-sémiotická analýza

9.   Barthesovská analýza

10. Peircovská analýza

11. Vizuální analýza

12. Multimodální analýza

13. Analýza ideologie

Annotation

Semiotics is one of the methods of qualitative analysis of media contents. However, generally it is a science about signs and signifying which is being used across many scientific fields.

The aim of this course is to acquaint students with basic semiotic theories, and to show them how they are applied in media analyses.