Charles Explorer logo
🇨🇿

Mediální semiotika

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM225

Sylabus

Předmět má dvě části: v první se studenti seznámí se základy obecné sémiotiky, druhá je pak věnována specifickým druhům mediální sémiotiky a názorným příkladům jejího použití. Každá hodina má část přednáškovou a část diskuzní, jejíž součástí jsou i stručné prezentace sémiotických studií. I.   Obecná sémiotika

1. Obecná sémiotika

2. Saussure

3. Peirce

4. Barthes

5. Sociální sémiotika

6. Ideologie a diskurz  II.   Mediální sémiotika

7.   Povaha metody

8.   Lingvisticko-sémiotická analýza

9.   Barthesovská analýza

10. Peircovská analýza

11. Vizuální analýza

12. Multimodální analýza

13. Analýza ideologie

Anotace

Sémiotika je jednou z metod kvalitativní analýzy mediálních obsahů. Na obecné úrovni se však jedná o vědu o znacích a znamenání, jejíž využití jde napříč mnoha vědními obory.

Cíle předmětu jsou dva:

(1.) Seznámit studenty se základními sémiotickými teoriemi.

(2.) Představit uplatnitelnost sémiotiky v analýzách mediálních obsahů, a to na příkladech konkrétních studií.