Charles Explorer logo
🇬🇧

Theoretical concepts for studying journalism II

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM255

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky a semináře: 1. Sociologie žurnalistiky a základní oblasti jejího studia.

Ekonomické, politické a technicko-organizační faktory ovlivňující novinářskou práci. 1. pojednání o náplni seminářů, organizační záležitosti 2. Společenský význam žurnalistiky.

Role novinářů. Agenda setting. 2.

Sociologie žurnalistiky 3. Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah.

Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích.3.

Společenský význam žurnalistiky: nastolování agendy 4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy4.

Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy 5. Solution Journalism 5.

Redakční rutiny, gatekeeping 6. Význam zdrojů v žurnalistické práci.

Sociální sítě jako zdroj a nástroj. Typy zdrojů informací.

Vztah se zdroji informací. Data-driven journalism.

Sociální sítě jako zdroj a nástroj.6. Zdroje a data driven journalism 7.

Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky7. Alternativní vs. dominantní paradigma.

Základní koncepty marxismu a neomarxismu aplikované politickou ekonomií komunikace na současnou žurnalistickou produkci. Oblasti zájmu politické ekonomie komunikace: ideologie (Manufacturing Consent).

Koncentrace vlastnictví. Vliv ekonomické krize na povahu žurnalistiky.

Marketizace žurnalistiky (market-driven journalism). 8. Sociální sítě jako zdroj a nástroj8.

Zdroje informací 9. Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu.

Masové publikum. 9. Druhy publika 10.

Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení).

Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku.10. Transformace mediálního vlastnictví ve střední Evropě z perspektivy politické ekonomie komunikace 11.

Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika. Novinář jako "svědek událostí".

User generated content, citizen witness, citizen journalist.11. Stuart Hall a jeho přínos ke studiu publika 12.

Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace. Koncept digital labour.

Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace.12.

Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace 13. Opakovací přednáška.

Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi.13. Deprofesionalizace žurnalistiky

Annotation

The course continues in the introduction of the theoretical concepts necessary for the understanding of journalistic discourse.