Charles Explorer logo
🇨🇿

Argumentace a přesvědčování v médiích

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM302

Anotace

Předmět se zaměřuje na argumentaci, přesvědčování a manipulaci. Rozvíjí teoretické základy z předcházejících kurzů a ukazuje teorii na příkladech analýzy konkrétních textů. Pracuje s typologií argumentů, zasazuje je do konkrétní mediální situace, ukazuje nonverbální a verbální prostředky, které ve prospěch argumentace mohou sloužit. Dále představí pojmy text a diskurz a možnosti jejich analýzy.

Tematické a podtematické okruhy: okruh 1: Argument. Argumentace, přesvědčování a manipulace. přednáška 1.1 Vymezení pojmu "argument", "argumentace" a "manipulace". 1.2 Typologie argumentů. 1.3 Manipulace a manipulativní techniky. okruh 2: Verbální a nonverbální prostředky argumentace. přednáška 2.1 Nonverbální prostředky argumentace: parajazykové a vizuální prostředky. 2.2 Verbální prostředky argumentace: lexikologie, gramatika, stratifikace. okruh 3: Argumentace a diskurz. přednáška 3.1 Rozlišení pojmů: text a diskurz. 3.2 Pojmy: koherence, koheze. Autorský záměr (intence). Modelový čtenář. Interpretace. 3.3 Analýza diskurzu. okruh 2: Jazyková komunikace přednáška 2.1. Argumentace v komunikaci. Jazyková komunikace: modely komunikace (přenosový a konstitutivní model jazykové komunikace) a komunikativní situace, komunikativní funkce. 2.2 Pragmatický pohled. Pojmy: koherence, koheze. Autorský záměr (intence). Modelový čtenář. Interpretace. okruh 3: Text a mediální diskurz. Argumentace a přesvědčování. přednáška 3.1. Rozlišení pojmů: text a diskurz 3.2 Argumentace v textu. Argumentace v diskurzu.