Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum médií II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM311

Sylabus

*Cíl předmětu a základní postup - Cílem předmětu Výzkum médií II je příprava výzkumného projektu z oblasti kvalitativního výzkumu publik včetně sběru a analýzy dat technikami polostrukturovaných rozhovorů a principy zakotvené teorie (otevřené a axiální kódování) - Výzkumný projekt studující připraví a odevzdají ve skupinách (tj. na konci prvního setkání se skupina rozdělí do tří až pětičlenných pracovních týmů). - Každý tým připraví v písemném znění Výzkumný projekt - povinnou součástí je znění otázek jako podkladů pro rozhovor. Projekt týmy odevzdají vyučujícím týden před druhým setkáním. - Struktura Výzkumného projektu: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku

- studující prezentují na posledním setkání první dílčí závěry ze svého výzkumu a do 18. 1. 2015 odevzdají seminární práci v podobě vědeckého textu shrnujícího hlavní závěry z výzkumu. Součástí práce bude i přepis výzkumných rozhovorů.

Rozsah projektu: max. 10 slidů Rozsah seminární práce: min. 8 NS, max. 12 NS

*Tématické vymezení výzkumu: SLEDOVÁNÍ AUDIOVIZUÁLNÍCH OBSAHŮ POPULÁRNÍ KULTURY V SOUČASNOSTI V ČR: DIVÁCKÉ MOTIVACE, ZPŮSOB PŘÍSTUPU K OBSAHŮM (JEJICH ZÍSKÁNÍ), SOCÁLNÍ KONTEXT UŽITÍ OBSAHŮ, ROLE TELEVIZE VS. INDIVIDUALIZOVANÉ SLEDOVÁNÍ, TVORBA VÝZNAMU - Každý výzkumný projekt se bude týkat konkrétního titulu, který si studující zvolí po konzultaci s vyučujícími. *Harmonogram *3.10.2014 Přehled kvalitativních metod analýzy médií Teoretické a metodologické minimum ke kvalitativnímu výzkumu publik na bázi polostrukturovaných rozhovorů Zadání výzkumného projektu, vymezení cílů výzkumu Rozdělení do týmů, pokyny k přípravě rozhovorů

Povinná literatura ke studiu před přípravou rozhovorů: Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218. Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská. *31.10.2014 - Prezentace připravených rozhovorů Každý tým připraví a přinese vytištěný výzkumný projekt, který předtím (týden před setkáním) zaslal vyučující. Projekt musí obsahovat: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku 5 náhodně vybraných týmů prezentuje svoji přípravu a na těchto projektech skupina zhodnotí klady a zápory jednotlivých postupů. Tato evaluace poslouží jako zpětná vazba i pro ostatní týmy Teoretické minimum k problematice zpracování kvalitativních dat - další podpora v oblasti postupů zakotvené teorie *28.11.2014 - Prezentace zpráv o stavu přípravy realizace projektu - každý tým (3-5 lidí) ústně prezentuje s pomocí powerpointové prezentace, v jaké fázi se nachází příprava výzkumu, případně první dílčí závěry výzkumu (jádrem prezentace jsou problémy, s nimiž se tým potýká, a jejich následné kolektivní řešení) *Důležitá data - Datum odevzdání seminární práce - vědeckého textu: 18. 1. 2015

Anotace

Předmět Výzkum médií II si studenti mgr. kombinovaného studia zapisují v ZS pod kódem JJM331.

Předmět Výzkum médií II studující seznámí se základními principy výzkumného projektu a s kvalitativní analýzou uživatelů médií s důrazem a praktickým výstupem v oblasti sběru dat technikou polořízených rozhovorů s otevřenou strukturou a následnou analýzou získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).

Předmět navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Naváže na jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií. Studenti si tak osvojí základní vlastnosti kvalitativního výzkumu a jejich aplikaci na výzkum mediálních publik.