Charles Explorer logo
🇬🇧

Media Research II

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM311

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

*Cíl předmětu a základní postup - Cílem předmětu Výzkum médií II je příprava výzkumného projektu z oblasti kvalitativního výzkumu publik včetně sběru a analýzy dat technikami polostrukturovaných rozhovorů a principy zakotvené teorie (otevřené a axiální kódování) - Výzkumný projekt studující připraví a odevzdají ve skupinách (tj. na konci prvního setkání se skupina rozdělí do tří až pětičlenných pracovních týmů). - Každý tým připraví v písemném znění Výzkumný projekt - povinnou součástí je znění otázek jako podkladů pro rozhovor. Projekt týmy odevzdají vyučujícím týden před druhým setkáním. - Struktura Výzkumného projektu: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku

- studující prezentují na posledním setkání první dílčí závěry ze svého výzkumu a do 18. 1. 2015 odevzdají seminární práci v podobě vědeckého textu shrnujícího hlavní závěry z výzkumu. Součástí práce bude i přepis výzkumných rozhovorů.

Rozsah projektu: max. 10 slidů Rozsah seminární práce: min. 8 NS, max. 12 NS

*Tématické vymezení výzkumu: SLEDOVÁNÍ AUDIOVIZUÁLNÍCH OBSAHŮ POPULÁRNÍ KULTURY V SOUČASNOSTI V ČR: DIVÁCKÉ MOTIVACE, ZPŮSOB PŘÍSTUPU K OBSAHŮM (JEJICH ZÍSKÁNÍ), SOCÁLNÍ KONTEXT UŽITÍ OBSAHŮ, ROLE TELEVIZE VS. INDIVIDUALIZOVANÉ SLEDOVÁNÍ, TVORBA VÝZNAMU - Každý výzkumný projekt se bude týkat konkrétního titulu, který si studující zvolí po konzultaci s vyučujícími. *Harmonogram *3.10.2014 Přehled kvalitativních metod analýzy médií Teoretické a metodologické minimum ke kvalitativnímu výzkumu publik na bázi polostrukturovaných rozhovorů Zadání výzkumného projektu, vymezení cílů výzkumu Rozdělení do týmů, pokyny k přípravě rozhovorů

Povinná literatura ke studiu před přípravou rozhovorů: Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Reifová, I. - Bednařík, P. - Dominik, Š. 2009. Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. In Communicative approaches to politics and ethics in Europe. 1. vyd. Tartu : Tartu University, s. 208-218. Bílek, P.A. (ed.). 2007. James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Pistorius & Olšanská. *31.10.2014 - Prezentace připravených rozhovorů Každý tým připraví a přinese vytištěný výzkumný projekt, který předtím (týden před setkáním) zaslal vyučující. Projekt musí obsahovat: 1) téma a stručná teoretická východiska 2) výzkumný rozhovor - otázky 3) konstrukce vzorku 5 náhodně vybraných týmů prezentuje svoji přípravu a na těchto projektech skupina zhodnotí klady a zápory jednotlivých postupů. Tato evaluace poslouží jako zpětná vazba i pro ostatní týmy Teoretické minimum k problematice zpracování kvalitativních dat - další podpora v oblasti postupů zakotvené teorie *28.11.2014 - Prezentace zpráv o stavu přípravy realizace projektu - každý tým (3-5 lidí) ústně prezentuje s pomocí powerpointové prezentace, v jaké fázi se nachází příprava výzkumu, případně první dílčí závěry výzkumu (jádrem prezentace jsou problémy, s nimiž se tým potýká, a jejich následné kolektivní řešení) *Důležitá data - Datum odevzdání seminární práce - vědeckého textu: 18. 1. 2015

Annotation

This subject is a proceeding of Media Research I and focuses on qualitative research in media audiences. It draws upon a prior knowledge of the structure of research projects and explains basics in planning the research and collecting and analysing the data via the technique of interviews with open structure and the principles of grounded theory.

Students will thus acquire basic skills in the qualitative research and its application on the media audiences.