Rozpis přednášek: 1. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, společenské a technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií d) zadání semestrální práce 2. Velké vydavatelské osobnosti 19. a 20. století a) rozvoj významných deníků v rozhodujících zemích Evropy a v USA (např.
The Times, The Sun, The New York Times, Berliner Tagblatt, Vossische Zeitung, Le Figaro, Le Temps ad.) b) vznik tisku politických stran ve druhé polovině 19. století c) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku - northcliffovská revoluce d) B. Day, W.
R. Hearst a J.
Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností populárního tisku v USA v 19. století 3. Propaganda a její postavení v dějinách médií - test z předepsané literatury a) Propaganda a její využívání v médiích v 1. a 2. světové válce c) Role propagandy v období studené války
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem médií s důrazem na 19. a 20. století a s přihlédnutím ke zlomovým událostem starších období určujících další vývoj. Vzhledem k šíři záběru se výklad soustředí pouze na nejvýznamnější události a dějinné etapy vývoje médií.
Předmět bude zaměřen zejména na vývoj v Evropě a v USA.