Charles Explorer logo
🇨🇿

Mediální publika

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM321

Sylabus

Témata a podtémata:

Okruh 1 - Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích 1.1 Od publika antických amfiteátrů k uživatelům internetu 1.2 Publikum jako masa, dav, subkultura, uživatelé 1.3 Behaviorální, strukturální, sociokulturní koncepce publik  

Okruh 2 - Aktivní publika: sémiotická a instrumentální aktivita publik 2.1 Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum? 2.2 Tvorba významů při recepci mediálních textů 2.3  Sociální užití médií v rámci každodennosti  

Okruh 3 - Publika nových médií: nové konfigurace vztahů aktérů mediální kultury 3.1 Druhý mediální věk jako konec asymetrie mezi podavatelem a příjemcem 3.2 Interakce, participace - od publik k uživatelům, user-generated content 3.3 Nová média a demokratizace veřejného prostoru - digitální veřejná sféra x digital divide 

Anotace

Předmět Mediální publika poskytuje posluchačům magisterského kombinovaného studia oboru Mediální studia základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami recipientů mediálních sdělení. Vychází z premisy, že publikum či publika nebo auditoria jsou plnohodnotnou součástí komunikačního procesu, významným partnerem komunikátorů v oblasti tvorby významu obsahů a klíčovým obchodním artiklem, který média směňují za příjem od zadavatelů reklamy.

Kurs nabízí dvě perspektivy: 1) perspektiva vývojová je zaměřena na proměny chápání publika v sociologii a postupně se vydělujících mediálních studiích v průběhu 20. století. 2) perspektiva synchronní postihuje dnešní základní trendy kvantitativního a kvalitativního popisu chování publika.