Charles Explorer logo
🇬🇧

AI Journalism

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM339

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:

1) Umělá inteligence jako buzzword? - Přednáška PhDr. Václava Moravce, Ph.D. nabídne nejen základní pojmový rámec související s automatizovanou, popř. robotickou žurnalistikou (např. obecná a slabá umělá inteligence, strojové učení, počítačové zpracování přirozeného jazyka apod.), ale zaměří se rovněž na jednotlivé oblasti, v nichž se umělá inteligence v médiích uplatňuje. Posluchačky/posluchači předmětu se dozví i první příklady uplatnění automatizované žurnalistiky ve světě. meet.google.com/fgo-vezb-dwu

2) Jak novináři učí umělou inteligenci, nebo umělá inteligence učí novináře? - Přednáška seznámí studentky/studenty se současným stavem vývoje neuronových sítí, strojovým učením ve vazbě na český jazyk, resp. žurnalistickou produkci a možným nasazením umělé inteligence v oblasti tzv. newsgatheringu, kdy tým Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ v čele s Ing. Janem Drchalem, Ph.D. vyvíjí aplikaci Fact Search. Budou mít i tuzemské redakce k dispozici nástroj pro ověřování faktů v reálném čase? Bude možné při zveřejnění tweetu jakéhokoliv politika ihned ověřit jeho názorovou konzistenci? I tyto otázky budou zodpovězeny. Ba co víc, první úkol odhalí, jak novináři učí umělou inteligenci. meet.google.com/wkv-tnim-xnx

3) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (I. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/gyz-hwtn-maj

4) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (II. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/ktv-royk-wfz

5) Každý začátek je těžký aneb Robotický novinář jako příležitost pro start-up? - První kroky v implementaci nástrojů umělé inteligence do žurnalistiky začala v ČR v roce 2016 uskutečňovat společnost Geneea, která spolupracovala a spolupracuje na projektech AI v České tiskové kanceláři či mediálním domě Economia. Jak umělá inteligence generuje texty? Jak vyrábí štítky pro web zpravodajské ČT24? Zakladatelé start-upu Geneea Jiří Hana a Petr Hamerník v interaktivní přednášce vysvětlí, jak umělá inteligence přiřazuje k textům fotografie a jaké jsou limity tuzemského jazykového trhu pro nasazení AI. meet.google.com/dxv-cnaf-wnn

6) Umělá inteligence naslouchající a vyhodnocující - Nástroje umělé inteligence připravily v roce 2017 o práci "public editorku" prestižního deníku New York Times. Vydatel deníku to odůvodnil následovně: „Naši příznivci na sociálních sítích a naši čtenáři na internetu dnes fungují jako kolektivní hlídací pes, který je mnohem ostražitější a aktivnější, než může být jakýkoliv jednotlivec." Mohou i v českém prostředí začít fungovat platformy Sentiment Analysis, vyhodnocující reakce čtenářů v diskusích? Odpověď na tuto otázku se pokusí v interkativní přednášce najít Ing. Radek Mařík, CSc. Na konci přednášky bude zadán inspirativní úkol, který naznačí budoucnost české aplikace "Sentiment Analysis". meet.google.com/beo-khsd-bow

3. KVĚTNA

7) R.U.R. v ČTK aneb Proměny redakce s nástupem robotických novinářů - Česká tisková kancelář (dále jen ČTK) se stala průkopníkem na poli tuzemské automatizované žurnalistiky. Šéfredaktorka ČTK Mgr. Radka Marková s Mgr. Veronikou Mackovou, Ph.D. v interaktivní přednášce vysvětlí aplikaci prvků AI v národní agentuře a zpětnou vazbu novinářů k technologickým inovacím. meet.google.com/kam-oqpz-tfs

8) Robotický burzovní zpravodaj - zkušenost deníku E15 - Přednáška Mgr. Veroniky Mackové, Ph.D. a PhDr. Václav Moravce, Ph.D. se bude věnovat vzniku a nasazení robotického burzovního zpravodaje v ekonomickém deníku E15 a reflexi redakce, jež se týká této technologické novinky. Na této přednášce budou zadány úkoly týkající se nejnovějších odborných textů, jež se zabývají problematikou automatizované žurnalistiky. meet.google.com/snp-guhc-siq

9) Jak se právníci vyrovnávají s umělou inteligencí? - Termín "artificial intelligence" použil neznámý americký právník již v roce 1848, tedy 107 let před tím, než to udělal John McCarthy. Tehdy si tím pojmem ale stěžoval na to, že porotci u soudu svou inteligenci jen předstírají. Od té doby se hodně změnilo a právo se zejména v několika posledních letech musí vyrovnávat s fenomény jako je rozpoznávání obličejů a řeči, manipulace pomocí algoritmů, personalizace nebo deep fakes. Přední odbornice na právo umělé inteligence Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. v rámci přednášky představí základní právní problémy, které se týkají každého z nás a které musí právo v souvislosti s AI řešit - zejména odpovědnost, ochranu soukromí a ochranu duševního vlastnictví. meet.google.com/nqy-aaad-wsz

10) Personalizace jako nástroj spravedlnosti i diskriminace - Přizpůsobování obsahu pomocí AI, které používá třeba Google feed, nám může poskytnout snadný a rychlý přístup k informacím, které nás zajímají. Ale také nás může zamknout do informační bubliny a podporovat nás v předsudcích. AI přitom umí personalizovat nejenom obsah včetně reklam, ale například i ceny produktů. V rámci této přednášky vám proto Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. a PhDr. Václav Moravec, Ph.D. představí koncept personalizace - a to především ve světle právního principu osobní autonomie. Zároveň se seznámíte i s Vilémem, technickým řešením na bázi AI, které spravedlnost v personalizaci podporuje. Toho budete moci ohodnotit a navrhnout jeho případná vylepšení.meet.google.com/mzd-nzym-ryn

11) Perplexita jako nástroj k nasazení robotických novinářů - Setkali jste se někdy s pojmy "perplexita" či "entropie"? Pokud ne, nevadí! Ing. Radek Mařík, CSc. v další interaktivní přednášce ukáže, jak tyto nástroje umožňují šéfredaktorkám/šéfredaktorům zpravodajských médií pochopit, které tematické domény jsou či nejsou vhodné k robotizaci. A proč? Neméně zajímavé jsou i analýzy práce lidských novinářů při srovnání s robotickými.

12) Čtenáři chycení v umělých neuronových sítích - První tuzemský sociologický výzkum naznačuje, zda a jak příjemci zpravodajských médií umějí rozpoznat, které příspěvky napsal lidský novinář a které robot. Sociolog médií PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. seznámí posluchačky/posluchače přednášky s detailními výsledky předmětného šetření. Další část přednášky bude věnována nejnovějším výzkumům, jež se týkají vnímání personalizovaného zpravodajství a personalizované reklamy tuzemskou populací.

13) Umělá inteligence ve službách nejen žurnalistiky - Přednáška se zaměří na zasazení aplikace umělé inteligence v žurnalistice a marketingu do širšího rámce Průmyslu

4.0. Ve kterých oblastech se AI uplatňuje především, jak se to projevuje v úspěšnosti start-upů? Jaké jsou současné výzvy AI a jak si vede tuzemská AI komunita ve srovnání se světěm? Na přednášce vystoupí Ing. Luboš Král, Ph.D. z Centra umělé inteligence při ČVUT. meet.google.com/ipt-ybva-cuf

Annotation

Artificial intelligence is used in several areas of journalism. For collecting information, verifying information, creating texts, visualizations and graphics or for targeted distribution of information.

Artificial intelligence is used to create text news in general, including data processing in the fields of economics and finance, sports, weather, surveys or election results. The aim of this course is to introduce how artificial intelligence is used in journalism and what are the ethical aspects with the advent of artificial intelligence journalism.