Charles Explorer logo
🇨🇿

Žurnalistika umělé inteligence

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM339

Sylabus

► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:

1) Umělá inteligence jako buzzword? - Přednáška PhDr. Václava Moravce, Ph.D. nabídne nejen základní pojmový rámec související s automatizovanou, popř. robotickou žurnalistikou (např. obecná a slabá umělá inteligence, strojové učení, počítačové zpracování přirozeného jazyka apod.), ale zaměří se rovněž na jednotlivé oblasti, v nichž se umělá inteligence v médiích uplatňuje. Posluchačky/posluchači předmětu se dozví i první příklady uplatnění automatizované žurnalistiky ve světě. meet.google.com/fgo-vezb-dwu

2) Jak novináři učí umělou inteligenci, nebo umělá inteligence učí novináře? - Přednáška seznámí studentky/studenty se současným stavem vývoje neuronových sítí, strojovým učením ve vazbě na český jazyk, resp. žurnalistickou produkci a možným nasazením umělé inteligence v oblasti tzv. newsgatheringu, kdy tým Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ v čele s Ing. Janem Drchalem, Ph.D. vyvíjí aplikaci Fact Search. Budou mít i tuzemské redakce k dispozici nástroj pro ověřování faktů v reálném čase? Bude možné při zveřejnění tweetu jakéhokoliv politika ihned ověřit jeho názorovou konzistenci? I tyto otázky budou zodpovězeny. Ba co víc, první úkol odhalí, jak novináři učí umělou inteligenci. meet.google.com/wkv-tnim-xnx

3) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (I. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/gyz-hwtn-maj

4) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (II. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production). Splnění prvního úkolu "Fact Search" umožní studentkám/studentům lépe pochopit probíraná témata. meet.google.com/ktv-royk-wfz

5) Každý začátek je těžký aneb Robotický novinář jako příležitost pro start-up? - První kroky v implementaci nástrojů umělé inteligence do žurnalistiky začala v ČR v roce 2016 uskutečňovat společnost Geneea, která spolupracovala a spolupracuje na projektech AI v České tiskové kanceláři či mediálním domě Economia. Jak umělá inteligence generuje texty? Jak vyrábí štítky pro web zpravodajské ČT24? Zakladatelé start-upu Geneea Jiří Hana a Petr Hamerník v interaktivní přednášce vysvětlí, jak umělá inteligence přiřazuje k textům fotografie a jaké jsou limity tuzemského jazykového trhu pro nasazení AI. meet.google.com/dxv-cnaf-wnn

6) Umělá inteligence naslouchající a vyhodnocující - Nástroje umělé inteligence připravily v roce 2017 o práci "public editorku" prestižního deníku New York Times. Vydatel deníku to odůvodnil následovně: „Naši příznivci na sociálních sítích a naši čtenáři na internetu dnes fungují jako kolektivní hlídací pes, který je mnohem ostražitější a aktivnější, než může být jakýkoliv jednotlivec." Mohou i v českém prostředí začít fungovat platformy Sentiment Analysis, vyhodnocující reakce čtenářů v diskusích? Odpověď na tuto otázku se pokusí v interkativní přednášce najít Ing. Radek Mařík, CSc. Na konci přednášky bude zadán inspirativní úkol, který naznačí budoucnost české aplikace "Sentiment Analysis". meet.google.com/beo-khsd-bow

3. KVĚTNA

7) R.U.R. v ČTK aneb Proměny redakce s nástupem robotických novinářů - Česká tisková kancelář (dále jen ČTK) se stala průkopníkem na poli tuzemské automatizované žurnalistiky. Šéfredaktorka ČTK Mgr. Radka Marková s Mgr. Veronikou Mackovou, Ph.D. v interaktivní přednášce vysvětlí aplikaci prvků AI v národní agentuře a zpětnou vazbu novinářů k technologickým inovacím. meet.google.com/kam-oqpz-tfs

8) Robotický burzovní zpravodaj - zkušenost deníku E15 - Přednáška Mgr. Veroniky Mackové, Ph.D. a PhDr. Václav Moravce, Ph.D. se bude věnovat vzniku a nasazení robotického burzovního zpravodaje v ekonomickém deníku E15 a reflexi redakce, jež se týká této technologické novinky. Na této přednášce budou zadány úkoly týkající se nejnovějších odborných textů, jež se zabývají problematikou automatizované žurnalistiky. meet.google.com/snp-guhc-siq

9) Jak se právníci vyrovnávají s umělou inteligencí? - Termín "artificial intelligence" použil neznámý americký právník již v roce 1848, tedy 107 let před tím, než to udělal John McCarthy. Tehdy si tím pojmem ale stěžoval na to, že porotci u soudu svou inteligenci jen předstírají. Od té doby se hodně změnilo a právo se zejména v několika posledních letech musí vyrovnávat s fenomény jako je rozpoznávání obličejů a řeči, manipulace pomocí algoritmů, personalizace nebo deep fakes. Přední odbornice na právo umělé inteligence Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. v rámci přednášky představí základní právní problémy, které se týkají každého z nás a které musí právo v souvislosti s AI řešit - zejména odpovědnost, ochranu soukromí a ochranu duševního vlastnictví. meet.google.com/nqy-aaad-wsz

10) Personalizace jako nástroj spravedlnosti i diskriminace - Přizpůsobování obsahu pomocí AI, které používá třeba Google feed, nám může poskytnout snadný a rychlý přístup k informacím, které nás zajímají. Ale také nás může zamknout do informační bubliny a podporovat nás v předsudcích. AI přitom umí personalizovat nejenom obsah včetně reklam, ale například i ceny produktů. V rámci této přednášky vám proto Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. a PhDr. Václav Moravec, Ph.D. představí koncept personalizace - a to především ve světle právního principu osobní autonomie. Zároveň se seznámíte i s Vilémem, technickým řešením na bázi AI, které spravedlnost v personalizaci podporuje. Toho budete moci ohodnotit a navrhnout jeho případná vylepšení.meet.google.com/mzd-nzym-ryn

11) Perplexita jako nástroj k nasazení robotických novinářů - Setkali jste se někdy s pojmy "perplexita" či "entropie"? Pokud ne, nevadí! Ing. Radek Mařík, CSc. v další interaktivní přednášce ukáže, jak tyto nástroje umožňují šéfredaktorkám/šéfredaktorům zpravodajských médií pochopit, které tematické domény jsou či nejsou vhodné k robotizaci. A proč? Neméně zajímavé jsou i analýzy práce lidských novinářů při srovnání s robotickými.

12) Čtenáři chycení v umělých neuronových sítích - První tuzemský sociologický výzkum naznačuje, zda a jak příjemci zpravodajských médií umějí rozpoznat, které příspěvky napsal lidský novinář a které robot. Sociolog médií PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. seznámí posluchačky/posluchače přednášky s detailními výsledky předmětného šetření. Další část přednášky bude věnována nejnovějším výzkumům, jež se týkají vnímání personalizovaného zpravodajství a personalizované reklamy tuzemskou populací.

13) Umělá inteligence ve službách nejen žurnalistiky - Přednáška se zaměří na zasazení aplikace umělé inteligence v žurnalistice a marketingu do širšího rámce Průmyslu

4.0. Ve kterých oblastech se AI uplatňuje především, jak se to projevuje v úspěšnosti start-upů? Jaké jsou současné výzvy AI a jak si vede tuzemská AI komunita ve srovnání se světěm? Na přednášce vystoupí Ing. Luboš Král, Ph.D. z Centra umělé inteligence při ČVUT. meet.google.com/ipt-ybva-cuf

Anotace

Prvky umělé inteligence (např. strojového učení či natural-language generation) se v žurnalistice uplatňují především ve třech oblastech: 1) newsgatheringu - při sběru a ověřování informací; 2) news production - k automatizované tvorbě textů, videí, grafik a vizualizací; 3) news distributions - k cílené distribuci zpravodajství a publicistiky, tedy v oblasti personalizovaných obsahů. První dekáda rozvoje automatizované, popř. robotické žurnalistiky prokázala, že jde o dynamicky proměnlivou část novinářského pole, jež se vyjevuje v nové struktuře redakcí, posiluje fenomén zpráv v reálném čase či přispívá k rozvoji datové žurnalistiky (data journalism) či žurnalistiky ověřování faktů (fact-checking journalism).

Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty se základními pojmy robotické žurnalistiky, nástupem tohoto typu žurnalistiky ve světě (např. v agenturách AP či Reuters) a především pak s nejnovějšími trendy, jež se díky výzkumným projektům Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ začínají uplatňovat i v tuzemské mediální krajině. Do inspirativních interdisciplinárních projektů - např. vzniku aplikace Sentiment Analysis či Fact Search - budou studentky/studenti předmětu zapojeny/zapojeni ve formě praktických úkolů, což jim umožní snáze pochopit aktuální limity a etické výzvy robotické žurnalistiky.