Charles Explorer logo
🇨🇿

Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM357

Sylabus

Přednášky fialově, semináře zeleně 15. 2. 2022 | Sociologie žurnalistiky a základní oblasti jejího studia, objasnění cílů seminární práce  

Ekonomické, politické a technicko-organizační faktory ovlivňující novinářskou práci.  15. 2. 2022 | pojednání o náplni seminářů, organizační záležitosti

!!!ROZDĚLENÍ SEMINÁRNÍCH VYSTOUPENÍ A TEXTŮ - OSOBNÍ ÚČAST NA ONLINE SEMINÁŘI JE V TOMTO TERMÍNU VELMI PODSTATNÁ!!! 22. 2. 2022 | Platformy žurnalistiky v kyberprostoru - prostředí pro profesionální i neprofesionální žurnalistiku Komunikační platformy, kyberprostor, profesionální i neprofesionální žurnalistika v kyberprostoru. 23. 2. 2022 | Sociologie žurnalistiky• Breed, Warren (1955). Social Control in the Newsroom: A Functional Analysis. Social Forces 33(4): 326-335.• Hanitzsch, Thomas (2007): Deconstructing Journalism Culture: Toward a Universal Theory. Communication Theory 17: 367-385. 1. 3. 2022 | Společenský význam žurnalistiky - PŘEDNÁŠKA SE NEKONÁ, NAJDETE JI V SEZNAMU ZASLANÝCH VIDEÍ JAKO LS01 Role novinářů. Agenda setting.  1. 3. 2022 | Terminologické uchopení "nových" a "ještě novějších" médií, dopady jejich vzniku a vývoje na žurnalistiku• Manovich, Lev (2001). The Language of New Media. Kap. What Is New Media: 19-61. 8. 3. 2022 | Význam zdrojů v žurnalistické práci

Typy zdrojů informací. Vztah se zdroji informací. Sociální sítě jako zdroj a nástroj. 8. 3. 2022 | Společenský význam žurnalistiky: nastolování agendy• Maxwell E. McCombs; Donald L. Shaw (1972) The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, Vol. 36 (2), 176-187.• Hanitzsch, T. (2011). Populist Disseminators, Detached Watchdogs, Critical Change Agents and Opportunist Facilitators: Professional Milieus, the Journalistic Field and Autonomy in 18 Countries. International Communication Gazette, 73, 477-494.   15. 3. 2022 | Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah - PŘEDNÁŠKA SE NEKONÁ, NAJDETE JI V SEZNAMU ZASLANÝCH VIDEÍ JAKO LS02Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích. 15. 3. 2022 | Sociální sítě jako zdroj a nástroj• Lasorsa, Dominic L., Lewis, Seth C., Holton, Avery E. (2012) Normalizing Twitter: Journalism practice in an emerging communication space. Journalism Studies 13 (1), 19-36.• Paulussen, Steve; Harder, Raymond A. (2014) Social Media References in Newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism Practice 8 (5), 542-551. 22. 3. 2022 | PRAKTICKÁ PŘEDNÁŠKA: Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy výuka bude realizována seminární formou, ale pro všechny společně, nebudou tedy pak už následovat obvyklé tři samostatné semináře, bude probíhat od 9:20 do 10:50 hod. (90 minut) 29. 3. 2022 | Data driven journalism: historie a současnost  29. 3. 2022 | Redakční rutiny, gatekeeping

• White, David Manning (1950). The "gate keeper": A case study in the selection of news. Journalism Quarterly 27: 383-391.• Shoemaker, Pamela & Timothy Vos (2009). Gatekeeping theory, Part III - Theorizing about gatekeeping: 109-136. 5. 4. 2022 | Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky 

Alternativní vs. dominantní paradigma. Základní koncepty marxismu a neomarxismu aplikované politickou ekonomií komunikace na současnou žurnalistickou produkci. Oblasti zájmu politické ekonomie komunikace: ideologie (Manufacturing Consent). Koncentrace vlastnictví. Vliv ekonomické krize na povahu žurnalistiky. Marketizace žurnalistiky (market-driven journalism). 5. 4. 2022 | Zdroje a data driven journalism• Tejkalová, A. N., de Beer, A.S., Berganza, R., Kalyango Jr., Y., Amado, A., Ozolina, L., Láb, F., Akhter, R., Moreira, S.V., & Masduki (2017). In Media We Trust: Journalists and institutional trust perceptions in post-authoritarian and post-totalitarian countries. Journalism Studies, 18(5), 629-644.• Paraise, Sylvian & Eric Dagiral (2012) Data-driven journalism and the public good: "Computer-assisted-reporters" and "programmer-journalists" in Chicago. New Media & Society 15 (6), 853-871.+ relevantní texty k tématu z European Journalism Observatory  12. 4. 2022 | Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu. Masové publikum. - PŘEDNÁŠKA SE NEKONÁ, NAJDETE JI V SEZNAMU ZASLANÝCH VIDEÍ JAKO LS03Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení). Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku. 12. 4. 2022 | Transformace mediálního vlastnictví ve střední Evropě z perspektivy politické ekonomie komunikace• McChesney, Robert. 2009. Problém žurnalistiky. Pp. 7-64 in McChesney, R.: Problém médií. Praha: Grimmus.• Herman, Edward S., Chomsky, Noam. 2002. The Propaganda Model. Pp. 1-36 in Herman, E., Chomsky, N.: Manufacturing Consent. New York: Pantheon Books.  19. 4. 2022 | Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika - PŘEDNÁŠKA SE NEKONÁ, NAJDETE JI V SEZNAMU ZASLANÝCH VIDEÍ JAKO LS04     Novinář jako "svědek událostí". User generated content, citizen witness, citizen journalist. 19. 4. 2022 | Publikum a jeho proměna• Hall, Stuart (1973) Encoding and Decoding in the Television Discourse. Birmingham, England: Centre for Cultural Studies, University of Birmingham, 507-17. 26. 4. 2022 | Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace 

Koncept digital labour. Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace. 26. 4. 2022 | seminář se nekonáúčast vyučujícího na odborné konferenci 3. 5. 2022 | Představení vybraných případových studií zabývajících se českými novináři a českým mediálním prostředím 3. 5. 2022 | Deprofesionalizace žurnalistiky• Stuart Allan (2013) Citizen Witnessing (úvodní část)• Jönsson, Anna Maria, Örnebring, Henrik (2011) User-generated Content and the News. Journalism Practice 5(2), 127-144 10. 5. 2022 | Opakovací přednáška Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi.

<span style="co

Anotace

Předmět navazuje na Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I a seznámí studentky a studenty se druhou částí teoretických konceptů nezbytných pro porozumění současné žurnalistice. Na přednášky navazují semináře, ve kterých se budou číst a rozebírat "klasické" i aktuální texty k daným tématům.