1. Pojem „kultura“
2. Úvod do koncepce pěti kulturních dimenzí G. Hofstedeho
3. Pojem „diskurz“, různé tradice diskurzivní analýzy
4. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem
5. Úvod do lingvistické/kulturo-vědecké analýzy diskurzu: Kulturní hodnoty, normativy, stereotypy, opozice
6. Analýza diskurzu – cvičení
7. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií
8. Diskurzivní analýza reprezentace jedné a téže události v českých, anglických a dalších médií (práce v studentských skupinách)
9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
10. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
11. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
12. Prezentace výsledků prací studentských skupin: prezentace jedné události v diskurzích různých kultur
Hlavním cílem semináře je diskurzivní analýza mediálních textů. Na počátku jsou prezentovány různé definice pojmů "diskurs" a "kultura", různé tradice diskurzové analýzy a koncepce pěti kulturních dimenzí G.
Hofstede jako kulturně-teoretický základ. Potom se zaměřujeme na praktické uplatnění lingvistické/kulturní-vědecké analýzy diskursů.
Studenti se naučí, jak provést takovou analýzu a jak interpretovat výsledky. Na tomto základě zkoumáme diskursivní reprezentaci jedné události v médiích různých evropských zemí (Česká republika a další země EU).
Srovnání ukazuje zvláštnosti národních diskurzů, které jsou způsobeny příslušnou společností a kulturou. Jedná se tedy také o začlenění mediálních diskursů do kontextu kultury a společnosti.