Charles Explorer logo
🇨🇿

Komparativní analýza médií

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM376

Sylabus

1. Pojem „kultura“

2. Úvod do koncepce pěti kulturních dimenzí G. Hofstedeho

3. Pojem „diskurz“, různé tradice diskurzivní analýzy

4. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem

5. Úvod do lingvistické/kulturo-vědecké analýzy diskurzu: Kulturní hodnoty, normativy, stereotypy, opozice

6. Analýza diskurzu – cvičení

7. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií

8. Diskurzivní analýza reprezentace jedné a téže události v českých, anglických a dalších médií (práce v studentských skupinách)

9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

10. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

11. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

12. Prezentace výsledků prací studentských skupin: prezentace jedné události v diskurzích různých kultur

Anotace

Hlavním cílem semináře je diskurzivní analýza mediálních textů. Na počátku jsou prezentovány různé definice pojmů "diskurs" a "kultura", různé tradice diskurzové analýzy a koncepce pěti kulturních dimenzí G.

Hofstede jako kulturně-teoretický základ. Potom se zaměřujeme na praktické uplatnění lingvistické/kulturní-vědecké analýzy diskursů.

Studenti se naučí, jak provést takovou analýzu a jak interpretovat výsledky. Na tomto základě zkoumáme diskursivní reprezentaci jedné události v médiích různých evropských zemí (Česká republika a další země EU).

Srovnání ukazuje zvláštnosti národních diskurzů, které jsou způsobeny příslušnou společností a kulturou. Jedná se tedy také o začlenění mediálních diskursů do kontextu kultury a společnosti.