1. Pojem „kultura“
2. Úvod do koncepce pěti kulturních dimenzí G. Hofstedeho
3. Pojem „diskurz“, různé tradice diskurzivní analýzy
4. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem
5. Úvod do lingvistické/kulturo-vědecké analýzy diskurzu: Kulturní hodnoty, normativy, stereotypy, opozice
6. Analýza diskurzu – cvičení
7. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií
8. Diskurzivní analýza reprezentace jedné a téže události v českých, anglických a dalších médií (práce v studentských skupinách)
9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
10. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
11. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)
12. Prezentace výsledků prací studentských skupin: prezentace jedné události v diskurzích různých kultur
The main aim of the seminar is a linguistic discourse analysis of media texts. At the beginning, various definitions of the terms "discourse" and "culture", different traditions of discourse analysis and the concept of the five cultural dimensions of G.
Hofstede are presented as a cultural-theoretical basis. Then we focus on the practical application of linguistic / cultural-scientific analysis of discourses.
Students will learn how to perform such an analysis and how to interpret the results. On this basis, we examine the discursive representation of one event in the media coverage of different European countries (the Czech Republic and other EU countries).
The comparison shows the peculiarities of national discourses that might be a result of the societal and cultural context. Thus, we also try to see media discourses in the context of culture and society.