Sylabus:
Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.
Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.