► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:
1) Umělá inteligence jako buzzword? - Přednáška nabídne nejen základní pojmový rámec související s automatizovanou, popř. robotickou žurnalistikou (např. obecná a slabá umělá inteligence, strojové učení, počítačové zpracování přirozeného jazyka apod.), ale zaměří se rovněž na jednotlivé oblasti, v nichž se umělá inteligence v médiích uplatňuje. Posluchačky/posluchači předmětu se dozví i první příklady uplatnění automatizované žurnalistiky ve světě.
2) Lineární model redakce střídá model dynamický - Přednáška seznámí studentky/studenty se současným stavem aplikace prvků umělé inteligence v jednotlivých částech redakčního řetězce - od shromažďování informací, přes jejich zpracování do jednotlivých žánrů a forem až po jejich distribuci.
3) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (I. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production).
4) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (II. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production).
5) Každý začátek je těžký aneb Robotický novinář jako příležitost pro start-up? - První kroky v implementaci nástrojů umělé inteligence do žurnalistiky začala v ČR v roce 2016 uskutečňovat společnost Geneea, která spolupracovala a spolupracuje na projektech AI v České tiskové kanceláři či mediálním domě Economia. Jak umělá inteligence generuje texty? Jak vyrábí štítky pro web zpravodajské ČT24? Zakladatelé start-upu Geneea Jiří Hana a Petr Hamerník v interaktivní přednášce vysvětlí, jak umělá inteligence přiřazuje k textům fotografie a jaké jsou limity tuzemského jazykového trhu pro nasazení AI.
6) Umělá inteligence naslouchající a vyhodnocující - Nástroje umělé inteligence připravily v roce 2017 o práci "public editorku" prestižního deníku New York Times. Vydatel deníku to odůvodnil následovně: „Naši příznivci na sociálních sítích a naši čtenáři na internetu dnes fungují jako kolektivní hlídací pes, který je mnohem ostražitější a aktivnější, než může být jakýkoliv jednotlivec." Mohou i v českém prostředí začít fungovat platformy Sentiment Analysis, vyhodnocující reakce čtenářů v diskusích? Odpověď na tuto otázku se pokusí v interkativní přednášce najít Doc. Mgr. Barbora Vidová Hladká, Ph.D.
7) R.U.R. v ČTK aneb Proměny redakce s nástupem robotických novinářů - Česká tisková kancelář (dále jen ČTK) se stala průkopníkem na poli tuzemské automatizované žurnalistiky. Šéfredaktorka ČTK Mgr. Radka Marková v interaktivní přednášce vysvětlí aplikaci prvků AI v národní agentuře a zpětnou vazbu novinářů k technologickým inovacím.
8) Robotický burzovní zpravodaj - zkušenost deníku E15 - Přednáška PhDr. Václav Moravce, Ph.D. se bude věnovat vzniku a nasazení robotického burzovního zpravodaje v ekonomickém deníku E15 a reflexi redakce, jež se týká této technologické novinky. Na této přednášce budou zadány úkoly týkajíc í se nejnovějších odborných textů, jež se zabývají problematikou automatizované žurnalistiky.
9) Jak se právníci vyrovnávají s umělou inteligencí? - Termín "artificial intelligence" použil neznámý americký právník již v roce 1848, tedy 107 let před tím, než to udělal John McCarthy. Tehdy si tím pojmem ale stěžoval na to, že porotci u soudu svou inteligenci jen předstírají. Od té doby se hodně změnilo a právo se zejména v několika posledních letech musí vyrovnávat s fenomény jako je rozpoznávání obličejů a řeči, manipulace pomocí algoritmů, personalizace nebo deep fakes. Přední odbornice na právo umělé inteligence Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. v rámci přednášky představí základní právní problémy, které se týkají každého z nás a které musí právo v souvislosti s AI řešit - zejména odpovědnost, ochranu soukromí a ochranu duševního vlastnictví.
10) Personalizace jako nástroj spravedlnosti i diskriminace - Přizpůsobování obsahu pomocí AI, které používá třeba Google feed, nám může poskytnout snadný a rychlý přístup k informacím, které nás zajímají. Ale také nás může zamknout do informační bubliny a podporovat nás v předsudcích. AI přitom umí personalizovat nejenom obsah včetně reklam, ale například i ceny produktů. V rámci této přednášky vám proto Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. a PhDr. Václav Moravec, Ph.D. představí koncept personalizace - a to především ve světle právního principu osobní autonomie. Zároveň se seznámíte i s Vilémem, technickým řešením na bázi AI, které spravedlnost v personalizaci podporuje. Toho budete moci ohodnotit a navrhnout jeho případná vylepšení.
11) Robotický hlasatel/robotická hlasatelka - syntéza řeči a její uplatnění v českých zpravodajských médiích se zaměřením na Český rozhlas a Seznam Zprávy. Přednáška se zaměří též na eticky sporné aspekty spojené se syntézou řeči.
12) Publikum chycené v umělých neuronových sítích - První tuzemské sociologické výzkumy naznačují, zda a jak příjemci zpravodajských médií umějí rozpoznat, které příspěvky napsal lidský novinář a které robot. Michal Kormaňák seznámí posluchačky/posluchače přednášky s detailními výsledky předmětných šetření. Další část přednášky bude věnována nejnovějším výzkumům, jež se týkají vnímání personalizovaného zpravodajství a personalizované reklamy tuzemskou populací.
13) Umělá inteligence ve službách nejen žurnalistiky - Přednáška se zaměří na zasazení aplikace umělé inteligence v žurnalistice a marketingu do širšího rámce Průmyslu
4.0. Ve kterých oblastech se AI uplatňuje především, jak se to projevuje v úspěšnosti start-upů? Jaké jsou současné výzvy AI a jak si vede tuzemská AI komunita ve srovnání se světěm? Na přednášce vystoupí Ing. Luboš Král, Ph.D. z Centra umělé inteligence při ČVUT.
Artificial intelligence is used in several areas of journalism. For collecting information, verifying information, creating texts, visualizations and graphics or for targeted distribution of information.
Artificial intelligence is used to create text news in general, including data processing in the fields of economics and finance, sports, weather, surveys or election results. The aim of this course is to introduce how artificial intelligence is used in journalism and what are the ethical aspects with the advent of artificial intelligence journalism.