Uvedení do problematiky semináře (první třetina semestru)
Přístup k datům
Způsoby stahování
Veřejně dostupná data v českém prostředí - příklady
Zpracovávání dat, dostupné nástroje a interpretace
Nejčastější chyby v interpretaci u žurnalistů, špatné příklady z médií
Praktický workshop (dvě třetiny semestru)
Jak visualizovat data (a jak ne).
Co můžeme říct o lidech, kteří sledují (mentionují) profil na Twitteru? Příklad na politice a médiích.
Identifikace klíčových lidí v síti.
Cílem tohoto předmětu, jehož odborným garantem je Středisko žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ FSV UK, je seznámit studentky a studenty s problematikou datové analýzy, včetně jejího následného zpracování do žurnalistických obsahů. Seminář se skrze případové studie analýz velkých dat (ve spolupráci s Jakubem Šilerem, Head Of Business Intelligence CNC) zaměřuje na problematiku přístupu k datům (tzn. způsoby stahování, příklady veřejně dostupných dat v českém prostředí apod.), dále na zpracovávání dat, dostupné nástroje a interpretaci (tzn. nejčastěj ší chyby v interpretaci u žurnalistů, špatné příklady z médií).
Hlavní částí semináře je praktický workshop na příkladu datových zdrojů využívaných tituly mediálního domu CNC (např. ekonomický deník E15, online deník Sport, týdeník Reflex atd.). Účastníci semináře budou rozděleni do redakčních týmů, v nichž se naučí identifikovat klíčová témata a osobnosti sociálních sítí, datovou analýzu, správnou vizualizaci dat, včetně možných úskalí. Výstupy workshopu budou publikovány ve vybraných titulech mediální skupiny CNC.