Plán přednášek/seminářů:
1) Společnosti pozdní doby – společnosti formované síťovými digitálními médii: společnost informační obezity, společnost, popř. společnost informačního p řehlcení, společnost post-faktická, společnost post-pravdivá, společnost uniklých důvěrných sdělení o všech a o všem (úvod do problematiky, role informačních zdrojů a práce s nimi atd.).
2) Proměna zdrojů po nástupu digitální mediamorfózy – typologie zdrojů klasických a digitálních, síťová digitální média jako zdroje informací.
3) Lesk a bída velkých dat – náhled do problematiky tzv. big data a možnosti jejich zpracování, pronikání umělé inteligence do zpracování tzv. big data, nejnovější trendy v této problematice.
4) Typologie přístupů ke zdrojům – výklad základního rámce, jenž se pokouší rozčlenit přístupy ke zdrojům na základě způsobu jejich zpracování (vědecký, novinářský, publicistický, marketingově-propagační apod.).
5) Myšlení: rychlé a pomalé – role subjektu v interpretaci zdrojů a informací, kritické myšlení při práci s daty, ověřování zdrojů a dat.
6) Digitální barbarství! Digitální osvícenství? – mediální a marketingová gramotnost – nové typy svébytné kompetence, jež se u jednotlivých účastníků komunikačního způsobu života společnosti zvyšuje nerovnoměrně, systematické vzdělávání veřejnosti/uživatelů v oblasti mediální komunikace.
7) Etika v centru pozornosti – etické otázky práce se zdroji a informacemi (tzn. ochrana duševního vlastnictví, ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele, analýza a využívání big data, analýza monitoringu sociálních médiíapod.)
8) Regulace v centru pozornosti – nástin základů právního rámce v ČR, který souvisí se zdroji a informacemi (tzn. Listina základních práv a svobod, zákon o svobodném přístupu k informacím, ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele v zákonech o reklamě, o provozování rozhlasového a televizního vysílání).
9) Fake-news, fake-media jako symboly doby – dezinformace v proměnách času, stigmatizace fake-news a fake-media jako součást politické komunikace a strategie, formy obrany proti těmto strategiím.
10) Manipuluji, manipuluješ, manipulujeme – propaganda: základní principy a podstata fungování, manipulativní komunikace, persvazivní komunikace a její role ve společnosti.
11) Kolik zdrojů máš… – informační zdroje pro studenty žurnalistiky, mediálních studií a marketingové komunikace na FSV UK, vyhledávání v monitorovacích zdrojích (Newton, Factiva, ISI atd.) a v odborných databázích z oblasti médií a žurnalistiky (SAGE, Proquest atd.). Závěrem… - závěrečné shrnutí problematiky, diskuse o aktuálních problémech spojených s digitálními síťovými médii a prací s informacemi.
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou proměny typologie zdrojů po nástupu digitální mediamorfózy, přičemž důraz je kladen na síťová digitální média jako zdroje informací. Přednášky se skrze případové studie zaměřují na rozličné přístupy ke zpracování dat, roli subjektu v interpretaci zdrojů a informací, kritické myšlení při práci s daty, mediální a marketingovou gramotnost, etické aspekty práce se zdroji apod.
Významnou částí je i problematika právního základu mediální komunikace.