Charles Explorer logo
🇬🇧

Law and Communication

Class at Faculty of Social Sciences |
JKB005

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

PRO SPECIALIZACI MEDIÁLNÍ STUDIA A ŽURNALISTIKA

Společné pro specializace Mediální studia a Žurnalistika 

Anotace:

Předmět studentům poskytne náhled do mezioborové problematiky tzv. mediálního práva a souvisejících předpisů, a to jak z oblasti veřejnoprávní, tak soukromoprávní. Výklad bude doplněn o příklady relevantní judikatury (rozhodnutí příslušných soudů a nálezů Ústavního soudu). Od studentů se předpokládá aktivní přístup k samostudiu doplňujícímu kontaktní výuku tak, aby byli po zdárném absolvování předmětu schopni prokázat zejména orientaci v právní úpravě českého mediálního prostředí, v právním rámci vymezujícím svobodný výkon profese novináře, jeho práva a povinnosti apod.

Cíle:

Cílem předmětu Právo a komunikace je seznámit studenty žurnalistiky a mediálních studií se základní právní terminologií a právními normami vztahujícími se k oboru jejich studia.  

Metody výuky:  1) 12 x kontaktní výuka v průběhu semestru formou přednášky v rozsahu 80 minut 2) Aktivní samostudium doplňující kontaktní výuku 3) Ověření znalostí a pochopení látky formou testu 4) V případě potřeby individuální konzultace  

Názvy tematických bloků:   1.      Úvod do tzv. mediálního práva, Ústava ČR, Listina, svoboda projevu, presumpce neviny 2.      Ochrana osobnosti a dobrého jména právnické osoby, ochrana osobnosti versus svoboda projevu 3.      Postavení novinářů, práva a povinnosti, ochrana zdroje, právo na informace 4.      Právní rámec tištěných médií 5.      Elektronická média – 1. část 6.      Elektronická média – 2. část 7.      Právní regulace ČT, ČRo, ČTK 8.      Autorský zákon – 1. část 9.      Autorský zákon – 2. část 10.  Právní regulace reklamy 11.  Ochrana a zpracování osobních údajů, GDPR 12.  Závěrečný písemný test  

Požadavky ke zkoušce:

Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky FSV UK číslo 17/2018 (http://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018)

Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné absolvovat závěrečný písemný test s hodnocením minimálně stupněm E.    

PRO SPECIALIZACI MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE A PR

V rámci tohoto předmětu se podíváme na právní aspekty online a offline marketingových praktik. Předmět se zaměří na autorská práva, nekalosoutěžní praktiky, regulaci reklamy ze strany státu, poškozování pověsti, ochranu osobnosti a práci s daty (GDPR). Obsah výuky je koncipovaný s ohledem na praxi a neustálý vývoj online marketingu.

Cílem výuky je dát studentům praktický přehled právních mantinelů pro marketingové kampaně, naučit je, co si v praxi pohlídat při spolupráci se značkami a dodavateli a ukázat jim rizika spojená s nelegálními praktikami – jak z pohledu práva, tak PR. Studenti získají základní právní know how pro svou další praxi.

Témata přednášek:

Autorská díla

Licence

Nekalá soutěž, guerilla marketing

Regulace reklamy ze strany státu

Influencer marketing

Ochrana pověsti podniku

Sociální sítě

Budování a ochrana značky

Ochrana osobnosti

Práce s daty v digitálním světě

PR a právní limity  

 Zakončení: test a klauzurní práce

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Anotace předmětu jako celku:

Studijní předmět poskytuje posluchačům bakalářského studia vhled do základních právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice, přičemž se jednotlivé ekvivalentní kursy zaměřují na odlišnosti jednotlivých specializací.

Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy.

UPOZORNĚNÍ: Předmět je vyučován dvěma vyučujícími, má tedy tzv. paralelku. Část, kterou učí JUDr. Conelly Kohutová, je určena pro specializaci Mediální studia a Žurnalistika a část, kterou učí JUDr. Petra Dolejšová (v tuto chvíli je tam uveden JUDr. Winter), je určena pro specializaci Marketing a PR.