Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny komunikace

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB006

Sylabus

* Plán přednášek:

V budově fakulty v Jinonicích budou probíhat ve středu přednášky dle rozvrhu. Studenti budou mít naskenované kapitoly z odborných publikací k dispozici v SISu.      1) Vývoj komunikace do 15. století - způsoby komunikace do počátku knihtisku, mezilidská komunikace, dopisy, pošta, církevní komunikace

Komunikace v 16. - 17. století - proměny komunikace od vynálezu knihtisku, vznik novin a časopisů, charakteristika čtenářů. 2) - 3) Komunikace v 18. a 19.století - média jako místo prezentace politických názorů, občanská civilní společnost, shromažďování vědeckého poznání, osvícenství - otázky svobody projevu, média jako nástroj národního sebeuvědomování (kulturního i politického), proměny novinářské práce, otázky svobody médií, vztah médií a rozvoje kultury, - rozvoj masových médií, informace jako obchodní komodita - vznik tiskových agentur, komercionalizace médií, čtenářské skupiny, vznik reklamních agentur, tvorba veřejného mínění, využití fotografie v médiích. 4) Rozvoj kinematografie v době němého filmu do 1. světové války (filmoví průkopníci, rozvoj filmového průmyslu, vznik Hollywoodu) 5) Nástup rozhlasového vysílání - rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k obsahu vysílání, podoba amerického komerčního vysílání, evropský přístup na příkladu vybraných zemí, charakteristika posluchačů rozhlasu, využití rozhlasu k politickým cílům, otázka vztahu rozhlasu a vytváření kulturních obsahů.

Rozvoj kinematografie v meziválečném období (filmový průmysl, nástup zvukového filmu, charakteristika filmových diváků, otázka uměleckého x versus komerčního pojetí kinematografie, film jako způsob trávení volného času). 6) Propaganda a média  - zapojení médií do propagandy v době 1. světové války, aktivizace příjemců mediálních sdělení, formy propagandy Německo - Sovětský svaz - USA, propaganda za 2. světové války 7) Rozvoj televizního vysílání - televizní průkopníci ve 30. letech, vývoj od konce 40. let 20. století - pohled evropský (média veřejné služby) x americký (média komerční) na obsah a fungování televizního vysílání, televize jako socializační nástroj, společnost volného času, vztah televize a filmu, využití televize pro politické cíle. 8) Média jako nástroj ideologického boje mezi Východem a Západem v 50. letech - ideologie ve filmové produkci, vztah médií a politických stran, nástroje přesvědčování příjemců mediálních obsahů. 9) Komunikace v 60. letech - rozvoj televize, fungování filmového průmyslu, tištěná média, využití fotografií, hudební průmysl, vývoj internetu. 10) Období 70. - 80. let 20. století - aféry Pentagon papers a Watergate, média jako hlídací pes demokracie, rozvoj komerčního rozhlasového a televizního vysílání v Evropě - vliv na reklamní trh, bulvární média, nástup kabelového a satelitního vysílání - nové mediální obsahy, video - nový způsob trávení volného času, segmentace spotřebitelských trhů, nový Hollywood. 11) Zásadní proměny komunikace od 90. let 20. století (nástup e-mailů, mobilů), vliv na mezilidskou komunikaci i na přenos mediálních obsahů, svět jako globální vesnice, vliv globalizace na kulturu, internet jako pole prezentace názorů, vztah médií a politiky, boj médií o čtenáře/posluchače/diváka, proměny podoby rozhlasového a televizního vysílání, fungování filmového průmyslu. 

Anotace

Předmět seznámí posluchače s vývojem komunikace od nejstarších období až do současnosti. Přednášky budou prezentovat, jakým způsobem se komunikace proměňovala a jak se tyto změny v různých typech komunikace odrážely. Tyto změny budou vždy usazovány do kontextu technologického vývoje a politických událostí. Stejně tak bude nahlíženo, jak byla komunikace propojena s kulturním, sociálním a ekonomickým vývojem společnosti.

Posluchači budou seznámeni s tím, jak se proměňovali příjemci mediálních obsahů. Vždy také bude příslušná tematika spojena s odkazy na vývoj v českých zemích.