14.2.: Úvod - představení kurzu
Úvodní setkání
Během úvodního setkání se představí garantka Irena Reifová a vyučující Hana Řičicová. Studenti budou seznámeni se systémem práce v rámci kurzu. Bude vysvětlen obsah a sled jednotlivých přednášek a seminářů, jakož i zp ůsob zakončení předmětu a podoba závěrečné zkoušky.
Vyučující: Irena Reifová; Petra Jansa 21.2.: A co je to vlastně kvalitativní výzkum?
Přednáška
Na základě course book: kapitoly 1 a 2
Charakteristika kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním; představení rozdílů mezi induktivním a deduktivní logikou. Seznámení s hlavními znaky kvalitativního výzkumu, zejména využíváním přirozeního jazyka jako hlavního pracovního nástroje, významem kontextu, mnohostí správných výsledků a subjektivitou.
Vyučující: Irena Reifová 28.2.: A co je to vlastně kvalitativní výzkum?
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 1 a 2
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Irena Reifová 7.3.: Štěstí přeje připraveným: design a plánování výzkumu
Přednáška
Na základě course book: kapitola 3
Definice a formulace výzkumné otázky. Seznámení s jednotlivými fázemi kvalitativního výzkumu a zdůraznění flexibility a reiterativního postupu.
Vyučující: Hana Řičicová 14.3.: Štěstí přeje připraveným: design a plánování výzkumu
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 3
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Hana Řičicová 21.3.: Vzhůru do terénu: sběr dat v kvalitativním výzkumu
Přednáška
Na základě course book: kapitola 4, 5, 6
Základní metody sběru dat a tvorby výběrového vzorku v kvalitativním výzkumu. Vymezení rozdílu mezi preexistentními daty a elicitovanými daty (respondent-generated data). Definice jednotlivých metod sběru dat: selekce dokumentů, individuální rozhovory, focus groups, pozorování
Vyučující: Irena Reifová 28.3.: Vzhůru do terénu: sběr dat v kvalitativním výzkumu
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 4
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Irena Reifová 4.4.: Zpátky ke stolu: metody analýzy dat v kvalitativním výzkumu
Přednáška
Na základě course book: kapitola 8
Charakteristika základních metod analýzy dat v kvalitativním výzkumu. Definice a výklad tématické analýzy, interpretativní fenomenologické analýzy, diskursní analýzy, zakotvené teorie
Vyučující: Hana Řičicová 11.4.: Zpátky ke stolu: metody analýzy dat v kvalitativním výzkumu
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 8
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Hana Řičicová 18.4.: Jak se dělá analýza v kvalitativním výzkumu?
Přednáška
Na základě course book: kapitola 9
Vysvětlení postupu kódování v kvalitativním výzkumu a praktická ukázka. Základní vhled do programů používaných pro kvalitativní kódování.
Vyučující: Irena Reifová 25.4. Jak se dělá analýza v kvalitativním výzkumu?
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 9
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Irena Reifová 2.5.: Hledáme poklad: vzorce a pravidelnosti v datech
Přednáška
Na základě course book: kapitola 11, 12
Vysvětlení postupu při zpracování dat - zajištění pravděpodobnosti, koherence a zakotvení v datech. Identifikace vzorců a opakujících se struktur v datech jako východisek pro odpovědi na výzkumné otázky a další interpretaci.
Vyučující: Hana Řičicová 9.5.: Hledáme poklad: vzorce a pravidelnosti v datech
Seminář
Domácí příprava na seminář: četba course book, kapitola 11
Samostatná práce ve skupinách nad přiděleným zadáním, natočení a uploadování videa (viz rubrika Metody práce), vybrané skupiny referují o svém výsledku všem členům seminář.
Vyučující: Hana Řičicová
Kurz je tvořen přednáškami a praktickými semináři. Je pojatý jako základní průvodce všemi fázemi kvalitativního výzkumu. Opírá se o učební text Virginie Braun a Victorie Clark: Successful Qualitative Research-Practical Guide for Beginners (2013). Předmět je tvořený přednáškami, v nichž jsou jednotlivá témata vyložena, a na ně navazujícími praktickými semináři. Semináře jsou věnované rozpravě nad vybranými kapitolami průvodního učebního textu a plnění krátkých praktických úkolů zadávaných v hodině. Seminářům předchází domácí příprava studentek a studentů formou četby předepsaného kapitoly.
Předmět Metody výzkumu II je zaměřen na uvedení studentů bakalářského studia do logiky a specifičnosti kvalitativního výzkumu ve společenských vědách se zaměřením na aplikaci kvalitativního zkoumání v oblasti mediálních studií. Je vysvětlena odlišnost mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Je zdůrazněna induktivnost oproti kvantitativnímu testování hypotéz a vyložena hermeneutická podstata kvalitativního výzkumu jako studia vytvářených významů. Kurz prochází jednotlivé etapy kvalitativního výzkumu od designu a plánování po hledání vzorců a pravidelností ve zpracovaných datech.