Charles Explorer logo
🇬🇧

Social media and everydayness

Class at Faculty of Social Sciences |
JKB051

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výuka v předmětu je koncipována s ohledem na platná protiepidemická opatření jako prezenční, počítám tedy s fyzickou přítomností většiny zapsaných na přednášce. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví individuální přístup ke studijním materiálům.  

Plán přednášek/seminářů: 1. (4.10.) Přednáška odpadá - zahraniční pracovní cesta přednášející.  2. (11.10.) Úvodní setkání, principy práce v předmětu, podmínky zakončení. Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - I.  4. (18.10.) Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - II.  3. (25.10.) Co víme o vlivu digitálních a mobilních technologií na proměny společenských vztahů a interakcí? Je namístě optimismus, pesimismus, nebo spíše realismus? Odlišné vědecké pohledy na význam internetu a sociálních médií v současných společnostech. 5. (1.11.) Afordance a jejich vliv na způsoby užití sociálních médií. 6. (8.11.) Výuka odpadá - účast přednášející na konferenci.  7. (15.11.) Média a soukromí - ekonomické, psychologické a sociální aspekty ochrany dat, shromažďování dat o uživatelích sociálních médií, koncept „digital surveillance“.  7. (22.11.) Občanská participace, online deliberace a politická komunikace v prostředí sociálních médií - úvod. Online deliberace, její aspekty a tradice výzkumu. Sociální sítě a diskusní fóra jako prostor pro každodenní politickou komunikaci (koncepty „everyday political talk“ a „third spaces“).  8. (29.11.) Memy, virály a emotikony jako příklady emotivních aspektů komunikace v prostředí sociálních médií. 9. (6.12.) Online násilí, jeho typy, toxická online komunikace, genderové aspekty online násilí. Trolling jako společenský, psychologický a politický fenomén. 10. (13.12.) Technologie a blízké vztahy - analýza online seznamek a mobilních seznamovacích aplikací.  11. (20.12.) Závěrečné shrnutí, konzultace závěrečných projektů (anotací).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je představit studujícím zdánlivě okrajová vědecká témata věnující se vztahu mezi rozvojem sociálních médií a proměnami společenských vazeb, interakcí a lidské každodennosti. Na základě studia odborných textů a současných analýz se zaměříme na proměny každodennosti vlivem digitálních technologií, na to, jak afordance (technologické „vlastnosti“) sociálních sítí předurčují způsoby jejich užití, na oblast sociálních médií a soukromí.

Budeme diskutovat o významu sociálních sítí a diskusních fór v občanské participaci a politické komunikaci (mimo jiné prostudujeme koncept tzv. „third spaces“, tedy primárně nepolitických online prostředí, v nichž probíhá významná politická diskuse), ale také o emotivních aspektech online komunikace (memy, virály) nebo online „seznamkách“ a mobilních seznamovacích aplikacích (opět z pohledu komunikační vědy).