Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální média a každodennost

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB051

Sylabus

Výuka v předmětu je koncipována s ohledem na platná protiepidemická opatření jako prezenční, počítám tedy s fyzickou přítomností většiny zapsaných na přednášce. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví individuální přístup ke studijním materiálům.  

Plán přednášek/seminářů: 1. (4.10.) Přednáška odpadá - zahraniční pracovní cesta přednášející.  2. (11.10.) Úvodní setkání, principy práce v předmětu, podmínky zakončení. Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - I.  4. (18.10.) Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - II.  3. (25.10.) Co víme o vlivu digitálních a mobilních technologií na proměny společenských vztahů a interakcí? Je namístě optimismus, pesimismus, nebo spíše realismus? Odlišné vědecké pohledy na význam internetu a sociálních médií v současných společnostech. 5. (1.11.) Afordance a jejich vliv na způsoby užití sociálních médií. 6. (8.11.) Výuka odpadá - účast přednášející na konferenci.  7. (15.11.) Média a soukromí - ekonomické, psychologické a sociální aspekty ochrany dat, shromažďování dat o uživatelích sociálních médií, koncept „digital surveillance“.  7. (22.11.) Občanská participace, online deliberace a politická komunikace v prostředí sociálních médií - úvod. Online deliberace, její aspekty a tradice výzkumu. Sociální sítě a diskusní fóra jako prostor pro každodenní politickou komunikaci (koncepty „everyday political talk“ a „third spaces“).  8. (29.11.) Memy, virály a emotikony jako příklady emotivních aspektů komunikace v prostředí sociálních médií. 9. (6.12.) Online násilí, jeho typy, toxická online komunikace, genderové aspekty online násilí. Trolling jako společenský, psychologický a politický fenomén. 10. (13.12.) Technologie a blízké vztahy - analýza online seznamek a mobilních seznamovacích aplikací.  11. (20.12.) Závěrečné shrnutí, konzultace závěrečných projektů (anotací).

Anotace

Cílem předmětu je představit studujícím zdánlivě okrajová vědecká témata věnující se vztahu mezi rozvojem sociálních médií a proměnami společenských vazeb, interakcí a lidské každodennosti. Na základě studia odborných textů a současných analýz se zaměříme na proměny každodennosti vlivem digitálních technologií, na to, jak afordance (technologické „vlastnosti“) sociálních sítí předurčují způsoby jejich užití, na oblast sociálních médií a soukromí.

Budeme diskutovat o významu sociálních sítí a diskusních fór v občanské participaci a politické komunikaci (mimo jiné prostudujeme koncept tzv. „third spaces“, tedy primárně nepolitických online prostředí, v nichž probíhá významná politická diskuse), ale také o emotivních aspektech online komunikace (memy, virály) nebo online „seznamkách“ a mobilních seznamovacích aplikacích (opět z pohledu komunikační vědy).