Charles Explorer logo
🇨🇿

Žurnalistická tvorba I - seminář psaní C

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB076

Sylabus

1) Úvod do studia předmětu, časový a tematický plán výuky. Carolina (seminář i servis) se představuje. Harmonogram přípravy čísel v semestru. V návaznosti na teoretický základ charakteristika specifik agenturního a internetového zpravodajství. 2-11) Výběr informací o nejvýznamnějších událostech ze všech sfér života v České republice s důrazem na domácí politickou scénu, resort školství (Univerzita Karlova) a mediální problematiku. Se zřetelem na odběratele i zpravodajství ze Slovenské republiky pro rubriku Ze zahraničí/Bohemika/Slovenika. Zpracovávání vlastních informací získaných v terénu, na tiskových konferencích či sportovních zápasech, ale i převzatých z otevřených zdrojů. Osvojení si základních pracovních postupů (tvorba titulků v agenturním servisu a internetovém zpravodajství, otevření zpravodajského textu, řazení informací, citace, parafráze, odkaz na zdroj).

Předpokládá se a požaduje velmi dobrá orientace v aktuálních domácích, zejména vnitropolitických událostech (soustavné sledování denního tisku, zpravodajských serverů jakož i zpravodajských relací ostatních médií).

Práci na novém čísle předchází vždy interní hodnocení posledního vydání: jednotlivých příspěvků, rubrik i servisu jako celku. 12) Závěr, zhodnocení semestru.

Anotace

Studenti si v návaznosti na přednášky Žurnalistické tvorby I osvojují znalosti novinářské práce a orientují se v základních profesních otázkách, včetně etických. Cílem seminářů JKB 076 je seznámit studenty se specifickými rysy agenturního a internetového zpravodajství.

Jejich praktickým výstupem je zpravodajský servis Carolina, nejstarší a nejdéle nepřetržitě vycházející elektronický titul v Česku, vznikl dokonce už v roce 1991 před rozdělením Československa. Studenti ve dvou skupinách připravují každý týden vydání zpravodajského souhrnu o dění převážně v Česku (cca 10-12 čísel za semestr) a kromě tvorby autorských textů se účastní i jejich redigování.

Příprava každého nového vydání vychází z hodnocení posledního čísla. Probírají se rovněž související aktuální témata žurnalistické práce.