Charles Explorer logo
🇨🇿

Kniha jako médium I

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB110

Sylabus

Podmínky pro splnění studijních povinností: podmínkou zkoušky v ZS a LS je pravidelná účast na přednáškách a splněné průběžné testy, včetně zadaného či zvoleného tématu ve formě eseje a splněné podmínky závěrečného testu. 1/ Předchůdci moderních nakladatelů a knihkupců u nás doma i ve světě Literatura: Kneidl, P. : Z historie evropské knihy, Praha 1989, str. 51-105, Halada, J. :Člověk a kniha, Praha 1993, str. 5-33, Bohatcová M. a kol.: Česká kniha v proměnách století, Praha 1990, Voit, P.: Encyklopedie knihy, Praha 2006 (obojí jako rozšiřující, nikoliv závazná literatura)2/ Knižní trh po vynálezu knihtisku do roku 1848Literatura: Kneidl, P. : Z historie evropské knihy, Praha 1989, str. 105-121, Halada, J. : Člověk a kniha, Praha 1993, str. 34-42, Bohatcová M. a kol.: Česká kniha v proměnách století, Praha 19903/ Čeští nakladatelé první a druhé poloviny 19. století ? Jan Otto, J. R.

Vilímek, otec a synLiteratura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996, Švehla, J.: Jan Otto, Kus historie české knihy, Jinočany 2002, Vilímek, J.R.: Osobnost a závod, Praha 1937 4/ Čeští nakladatelé první a druhé poloviny 19. století ? J. R.

Vilímek, otec a syn, F. Topič, J.

LaichterLiteratura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996, Vilímek, J.R.: Osobnost a závod, Praha 1937, Laichter, J.: Život a dílo: Vzpomínky a úvahy, Praha 1953 5/ Čeští nakladatelé první a druhé poloviny 19. století, pražští a venkovští nakladatelé do 1. světové válkyLiteratura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996 6/ Čeští nakladatelé 20. století ? nakladatelé vstupující na knižní trh se vznikem republikyLiteratura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996, Šalda, J.: Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace, Praha 2001, 7/ Čeští nakladatelé 20. století ? 20. léta a rozmach nakladatelského podnikání, dílčí testLiteratura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996, Štorch-Marien, O.: Vzpomínky I-III, Praha 1966, 1969, 1972, Firt, J.: Knihy a osudy, Brno 1991, Fučík, B.: Čtrnáctero zastavení, Praha 1992, Šalda, J.: Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace, Praha 2001 8/ Čeští nakladatelé 20. století ? krize přelomu 30. let a období do března 1949Literatura: Zach, A.: Stopami pražských nakladatelských domů, Praha 1996, Štorch-Marien, O.: Vzpomínky I-III, Praha 1966, 1969, 1972, Mikota, J.: Krize knihy a krize stavu, Praha 1935, Poláček, V.: Nakladatel píše synovi, Praha 1941, Šalda, J.: Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace, Praha 2001, Poláček, V.: Nakladatel píše synovi. Dvacet pět listů o poslání a práci nakladatele a knihkupce, Praha 1941, Mahen, J.: Knížka o čtení praktickém, Brno 1924 9/ Čeští nakladatelé 20. století ? zánik soukromých nakladatelů a vznik centrálního knižního trhuLiteratura: Pilz, J.: Národní 9, Praha 1961, Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, kapitola Nakladatelství v systému plánovaného a regulovaného trhu, Praha 2007 10/ Čeští nakladatelé 20. století ? socialistické knižní podnikání, léta uvolnění (rok 1968 a 1969) a léta zmaru (normalizace)Literatura: Zach, A.: Kniha a český exil 1949-1990, Praha 1995, Halada, J., Knižní trh a čeští nakladatelé, v Pražském jaru 1968: naděje a zklamání, str. 317- 324, in Pražské jaro 1968, Literatura, film, média, Praha 2009, Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, kapitola Nakladatelství v systému plánovaného a regulovaného trhu, Praha 200711/ Nakladatelé po roce 1989 ? tři fáze počátku 90. let Literatura:Halada, J.

Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 2007, Zach, A.: Kniha a český exil 1949-1990, Praha 1995, Šmejkalová,J,: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000, Halada, J., Čtenářský výzkum, časopis Čtenář, č. 10-12/1995, Halada, J., Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu I.-X., časopis Knihy 93, říjen ? prosinec 199312/ Nakladatelé po roce 1989 ? období formování knižního trhuLiteratura: Halada, J. Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 2007, Pistorius,V.: Kniha, Praha 2003, Zach, A.: Kniha a český exil 1949-1990, Praha 1995, Šmejkalová,J,: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000, Halada, J., Čtenářský výzkum, časopis Čtenář, č. 10-12/1995, Halada, J., Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu I.-X., časopis Knihy 93, říjen ? prosinec 1993 13/ Současný světový knižní trh, závěrečný test Cíl předmětuOsvojení znalostí přednášené mediální problematiky, orientace v oboru knižního trhu ve smyslu žurnalistické prezentace a uplatnění v médiích.

Požadavky ke kontrole studiaPrůběžný test, esejMetody výukyPřednáškaVstupní požadavkyPřijetí do bakalářského studiaLiteraturaViz výše

Anotace

První část předmětu Kniha jako médium se věnuje dějinám nakladatelství. Je určen posluchačům bakalářského studia a klade si za cíl seznámit je s mediální problematikou klíčových momentů z dějin českého nakladatelského podnikání, a to nejen v deskripci meritorního tématu, ale i všech souvislostí, které vyplývají z literárního, kulturního i společenského a politického kontextu. Důraz je kladen na období od poloviny devatenáctého století až po současnost, všech podstatných proměn a zvratů v oblasti nakladatelského podnikání.