Charles Explorer logo
🇨🇿

Krizová žurnalistika

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB122

Sylabus

1/ Vymezení krizové žurnalistiky, definování tématu (Co je pro novináře krizová situace, a co už ne? Principy rozhodování o významu události.) 2/ Modelová situace: teroristický útok (Vymezení klíčových redakčních postupů. Krizový management speciálu – print/audiovizuál. Jak předejít fatálním chybám aneb Divák ani čtenář chyby neodpouští. V který moment se útok stává útokem?)  3/ Práce se zdroji v časové tísni (Co je zdroj, a co už ne? Jak zdrojovat? Jak ověřovat informace, když chybí čas? Klíčové kontakty. Klíčové mobilní aplikace. ) - ZADÁNÍ TEXTU K PROSTUDOVÁNÍ: FAKE NEWS (text ke stažení kliknutím) (Záložní odkaz zde) 4/ Sociální sítě, hoaxy a fake news (Jak je důležité míti Twitter. Jak se rychle zorientovat v informacích na sociálních sítích. Kde končí zpráva a začíná hoax. Lze obsah sociálních sítí zveřejňovat v zájmu veřejnosti?) - ZADÁNÍ TEXTU K PROSTUDOVÁNÍ: ZPRAVODAJSTVÍ V EXTRÉMNÍCH SITUACÍCH (text ke stažení kliknutím)     

Online hra ČRo: Chcete se stát dezinformátorem? Vyzkoušejte si, jaké je to šířit falešné zprávy 5/ Zpravodaj na místě krizové události (Vymezení profesních postupů v případě krizové události a koordinace práce mezi zpravodajem a domovskou redakcí. Úskalí využívání vox populi na místě události.) - ZADÁNÍ POKYNŮ K DEBATĚ NA DALŠÍ HODINĚ (URČENÍ MODERÁTORŮ)

Richard Sambrook: Are Foreign Correspondents Redundant? (2010) (text ke stažení kliknutím) 6/ Debata s hostem (Host z řad novinářů, který osobně pracoval na vybrané mimořádné události. Jméno hosta bude zveřejněno nejpozději během předešlého setkání, studenti zároveň obdrží stručný materiál k nastudování události, která bude s hostem diskutována.) 7/ Komparace českého a zahraničního prostředí (seznámení se zahraničními postupy ve vybraných evropských zemích, ukázky zahraničních speciálů, komparace, definování odlišností v přístupech) 8/ Technologické inovace v krizové žurnalistice 1: MOJO (S hostem probereme, jak využít během mimořádné události to, co máme po kapsách, potažmo co si můžeme celkem levně pořídit, pokud bychom chtěli být vybaveni o něco lépe.) - ZADÁNÍ ÚKOLU (MOŽNOST PRÁCE VE DVOJICÍCH) 9/ Technologické inovace v krizové žurnalistice 2 (Inspirace v zahraničí. Platnost hesla “Nauč se mluvit, telefonovat, točit a tweetovat”. Příklady konkrétních technologických vychytávek, které je možné mít vždy po ruce.) 10/ Prezentace úkolů  11/ Speciály, které vstoupily do historie (Výběr nejzajímavějších a inspirativních momentů krizové žurnalistiky u nás i v zahraničí.) 12/ Závěrečné hodnocení (test)  

PREZENTACE KE STAŽENÍ 

Upozornění: Prezentace ke stažení nejsou kompletní, obsahují pouze vybrané textové části. Smysluplné jsou tedy pro studenty, kteří se hodin osobně účastní. Zároveň jsou ke stažení dostupné pouze 14 dní od zveřejnění, ke kterému dojde vždy po daném setkání.

PREZENTACE 1 - 15. února 2023

PREZENTACE 2 - 22. února 2023

PREZENTACE 3 - 1. března 2023

PREZENTACE 4 - 8. března 2023

PREZENTACE 5 - 15. března 2023

PREZENTACE 6 - 29. března 2023

PREZENTACE 7 - 12. dubna 2023

PREZENTACE 8 - 26. dubna 2023  

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s tím, jak reagují média a novináři v případě mimořádných událostí – například teroristických útoků, živelných katastrof, nečekané rezignace vlády, úmrtí významných osobností atd. Představeny budou základní postupy a krizový redakční management na příkladu konkrétních a zásadních událostí posledních let.

Nastíněna bude také proměna přístupů k žurnalistické práci v souvislosti se zvyšujícími se nároky v kontextu těchto událostí. Předmět poskytuje prostor i pro komparaci českých a zahraničních přístupů, včetně prezentace profesních a technologických inovací (tzv. zahraniční inspirace).

Předmět se opírá zejména o zkušenosti se zahraničními mimořádnými událostmi, s kterými ČR nemá přímo na svém území praktickou zkušenost.