Předmět je zaměřen zejména na problematiku kultury a kulturních vztahů, jejich historie a vzájemného ovlivňování i konfrontace v sociálně politickém kontextu především západních civilizačních celků. Představení a charakteristika historických fází tohoto vývoje jakožto společně sdílených kulturních znaků, a zároveň filozofických, estetických a uměleckých kánonů, způsobu života a životního stylu. Nástin formování duchovních a materiálních hodnot, a to v souvislostech názorů, analýz a definic příslušných společenských věd, teorie umění a výpovědí krásné literatury. Určeno především posluchačům MKPR, kteří zde najdou jak základy moderní společnosti ve vztahu k marketingové komunikaci a public relations především, tak i její historické kořeny a vývoj společenských věd, o které se dnešní disciplína opírá a z kterých vychází. Sylabus:
1. Vstupní přednáška, pojem kultura a pojem moderní;
2. Boj světla s tmou předsudků, osvícenství jako kulturně historický pojem;3. Vláda rozumu, osoby, názory, společenské a mediální klima, počátky PR;
4. Racionální slovník věd, umění a řemesel, pojmenování a reflexivita modernity, která se stane věcí veřejnou;5. Všechno rozumné je skutečné? Od Kanta k Hegelovi, velké filozofické systémy a pokus o jednotný výklad světa;
6. Změnit svět, Marx a ti ostatní, kritika ve všech směrech a vše dostává jiný rozměr;
7. Svět jako vůle, rozum střídá vůle, cit, pud, instinkt, na scénu přichází génius, vůle k moci, nadčlověk, opozice proti tradici;
8. Jako v románě aneb Bůh je mrtev a vše je dovoleno, romantismus?; 9 Století historie, pokus o systematický výklad opřený o fakta;
10. Co je člověk? Nové otázky stíhají ještě novější otázky, vědní disciplíny rozšiřují své obzory, pluralita názorů a výkladů;11. Existence předchází esenci, existencialismus se stává kulturním a společenským fenoménem;
12. Šok z budoucnosti? Společnosti pozdní doby a obavy o osud světa;
13. Závěrečná přednáška aneb co je důležitější: otázky nebo odpovědi? Je nám ještě zapotřebí filozofie? A co marketing?