Charles Explorer logo
🇨🇿

Marketing a mediální gramotnost

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKB201

Sylabus

Seminář v letním semetru 22/23 probíhá prezenční formou v rámdi semestru se střídá prezenční výuka se samostudiem. Výstupem projektu je praktický projekt, který bude v ideálním případě realizován.

Setkání první 17. 2. 2023 Seminář: Představení vyučujícího, seznámení s cíli, struktorou a obsahem předmětu, možné podoby zakončení předmět.

Setkání druhé 24. 2. 2023 - Samostudium: Úkolík 1: v odpovědi na dopis a email zaslat medialon zodpovídající zaslané otázky (viz přílohu Dopis č. 1) - odeslat emailem na wolak@fsv.cuni.cz

Setkání třetí 3. 3. 2023 Seminář: Východiska a témata mediální výchovy - vstupní přednáška pro úvodní rozhled po tématu (prezentace v dokumentech, kdo by měl zájem hlouběji, tak doporučuji přílohy Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání a K zavádění mediální výchovy)    

Setkání čtvrté 10. 3. 2023 - Samostudium: Úkolík 2: Rozhovor s osobou blízkou o potřebě mediální gramotnosti (odeslat emailem písemný záznam, příprava na prezentaci zjištění na příští hodině)

Setkání páté 17. 3. 2023 Seminář: Mediální gramotnost a její proměny - debata, prezentace výsledků ze zjištění z rozhovorů, učebnice a studijní opory (ukázky), metodika mediální výchovy 

Setkání šesté 24. 3. 2023  Samostudium: Pročist text RVP (Rámcový vzdělávací program) pro ZV a G - kapitoly mediální gramotnost a DOV (Doporučené očekávané výstupy) - naleznete v  dokumentech Úkolík 3: Najděte a popište inspirativní projekty na podporu mediální gramotnosti (1 ČR a jeden zahraniční)

Setkání sedmé 31. 3. 2023 Seminář: Inspirativní projekty na podporu rozvoje mediální gramotnosti (prezentace zjištění ze samostudia)

Setkání osmé 14. 4. 2023 Seminář: Diskuse nad tématy projektů - medotická inspirace Úkolík 4: do příště si připravte stručný záměr vlastního projektu, který budete prezentovat ostatním

Setkání desáté 21. 4. 2023 Semínář: Prezentace záměrů projektů, diskuse, pilování témat a metodiky

Setkání jedenácté 28. 4. 2023 Samostudium: příprava závěrečného projektu

Setkání dvanácté 5. 5. 2023 Samostudium: příprava záverečného projektu

Setkání třinácté 19. 5. 2023 Seminář: Závěrečné setkání, konzultace dílčích výstupů, prezentace hotových projektů - pokud již budou. Radost z výsledků. ;-)    

Rámcová tematická struktura:I. Teoreticko-historická část:01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?II. Praktická část:08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů10. -13. prezentace projektů

Anotace

Seminář Marketing a mediální gramotnost je určen studujícím, kteří se zabývají (či se chtějí zabývat) problematikou mediální pedagogiky a mediálního vzdělávání, případně uvažují o pedagogické praxi. Předmět seznamuje studenty s problematikou mediální gramotnosti a jejím rozvíjením prostřednictvím mediální výchovy, a to v historické i současné perspektivě, zvláštní důraz je kladen na metody aplikace v soudobé pedagogické praxi (ale též v rodinném prostředí, mimoškolním vzdělávání, andragogice, vzdělávání seniorů, neformálních aktivitách, atd.). Cílem předmětu je motivovat studující k vytvoření vlastního projektu na podporu rozvoje mediální gramotnosti, který v ideálním případě bude ve výsledku ozkoušen v praxi.

Studenti oboru Marketingová komunikace budou své projekty zaměřovat na relevantní témata vztahující se k jejich oboru.