Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum médií I

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM008

Sylabus

Kontaktní výuka je rozložena do čtyř bloků:

1. Metodické inspirace mediálních studií, metodologická specifika kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Typické výzkumné oblasti a metody při výzkumu mediální komunikace. Úvodní seznámení s berelsonovskou kvantitativní obsahovou analýzou, typické oblasti užití, inspirace pro vlastní volbu tématu.

2. Proces kvantitativní obsahové analýzy krok za krokem: zákonitosti a limity tématu pro analýzu. Výzkumná otázka a role normativity. Konceptualizace, operacionalizace, hypotézy, sestavení kódovací knihy, úvodní seznámení s SPSS/PSPP, proces ověřování a cvičného kódování, pravidla sběru dat, představení SPSS/PSPP.

3. Zákonitosti (a chyby) konceptualizační a operacionalizační fáze - ilustrace na domácích úkolech. Pokračování osvojování SPSS/PSPP.

4. Práce se sebranými daty, čištění. Přehled základních výstupů, práce s nimi (v SPSS/PSPP i export). Návrat k hypotézám, interpretace a prezentace výstupů.

Anotace

Předmět Výzkum médií I studující seznámí se základními oblastmi a metodickými postupy výzkumu mediální komunikace. Studující si osvojí znalost kvantitativní obsahové analýzy jako dominantní metody výzkumu mediálních sdělení, seznámí se s jednotlivými fázemi výzkumného projektu od stanovení hypotéz a operacionalizaci přes sběr dat až po jejich vyhodnocení a prezentaci odbornému publiku.