Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum médií II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM009

Sylabus

Cíl předmětu a základní postup- Hlavním cílem předmětu je předat studujícím dostatek znalostí týkajících se kvalitativní analýzy médií (oblasti mediálních obsahů, publik, ale i produkce) tak, aby byli schopni zvolit vhodnou výzkumnou metodu/techniku a realizovat vlastní výzkum. 

Základní znalosti týkající se rozdílů mezi principy kvantitativních a kvalitativních postupů a jednotlivých kvalitativních postupů budou ověřeny formou testu s otevřenými otázkami. 

- Dalším cílem předmětu Výzkum médií II je připravit studující v přednáškových vstupech a praktických ukázkách na to, aby byli schopni samostatně realizovat vlastní kvalitativní výzkum (obsahů, produkce či publik). Za tím účelem bude během setkání probíhat společná práce na cvičných materiálech.   1. setkání (1.3.2024): 

- organizace kurzu

- souhrn principů designování výzkumného projektu

- kvalitativní techniky sběru dat a analýzy dat (přehled)

- principy výběru vzorku a jeho charakteristiky v kvalitativním výzkumu

- význam interpretace v kvalitativním výzkumu a vztah k teoretickým východiskům

- analýzy ideologie v kvalitativním výzkumu   2. setkání (15.3.2024)

Sémiotická analýza - teoretický úvod a praktický nácvik   3. setkání (12.4.2024)

- praktický vhled do kvalitativních technik sběru dat v návaznosti na výzkumné otázky

- základní termíny a principy zakotvené teorie   4. setkání (10.5.2024)

Zakotvená teorie - praktický nácvik

Interpretace dat ve vztahu k teoretickým východiskům  

Anotace

Předmět Výzkum médií II navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Prohloubí jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií, mediálních obsahů a jejich uživatelů (publik).

Hlouběji se zaměří na sběr dat technikou polostrukturovaných rozhovorů, na výběr a redukci vzorku pro kvalitativní analýzu obsahu a na následnou analýzu získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).