Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny reklamy

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM016

Sylabus

Tématický okruh 1

Předpoklady ustavování moderní reklamy v českém prostředí1) Vymezení pojmu obchodní propagace, jeho proměny ve druhé polovině 19. a počátkem 20. století v českých zemích.2) Právní, hospodářské a společenské předpoklady reklamy v uvedeném období. Hlavní prostředky obchodně propagačního působení, vztah reklamy a tisku, zejména periodického.

Tematický okruh 2

Vývoj reklamy do vzniku samostatného Československa1) Využití technických inovací k šíření reklamy v masovém měřítku. Umělecká tvorba ve službách reklamy, významná témata české obchodní propagace (reklama a národní zájmy).2) Vliv válečných událostí na rozsah a podobu obchodní propagace. Vznik ČSR a zájem státu na reklamě (nové právní podmínky, zájmové instituce).

Tematický okruh 3

Vývoj reklamy v meziválečném období 1) Hospodářský vývoj meziválečného Československa v reklamě. Nové reklamní postupy v době hospodářské krize a státní zásahy do této oblasti2) Firmy, které podstatně ovlivnily českou obchodní propagaci v meziválečném období (Baťa, Orion apod.), přední tvůrci české obchodní propagace (J. Solar, Z. Rykl ad.), česko – německé vztahy v zrcadle obchodní propagace.

Tematický okruh 4

Vývoj reklamy za protektorátu a v poválečném období 1) Reklama v období Protektorátu Čechy a Morava 2) Podmínky fungování reklamy v období let 1945-1948

Anotace

V rámci předmětu se studenti seznámí s podmínkami a vývojem obchodní propagace v českých zemích v širším regionálním, evropském i světovém kontextu. Chronologicky je výuka rozdělena do čtyř celků.

První se zaměřuje na období let 1860 až počátku 20. století, druhý sleduje českou reklamu do vzniku Československé republiky, třetí obsahuje vývoj reklamy v meziválečném období, čtvrtý v době Protektorátu Čechy a Morava a v prvních letech po osvobození do roku 1948. Výchozí mezník je určen právními podmínkami pro šíření obchodní propagace, které byly před rokem 1860 v rámci habsburské monarchie nepříznivé.

Léta válečných konfliktů znamenala pro reklamu také významné předěly, které se projevovaly výrazným poklesem obchodně propagační činnosti.