Charles Explorer logo
🇨🇿

Mediální gramotnost

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM022

Sylabus

PŘEDMĚT SE V ZS2023/2024 vyučuje v prezenční formě

Úvodní setkání 6. 10. 2023 - Obsah setkání: seznámení se strukturou kurzu a zakončením předmětu, náplň kurzu. Vstupní úvodní prezentace - Východiska a témata mediální výchovy. Úkol 1: Zaslat osobní medailon + Úkol 2: podniknout rozhovor s vybranou osobou na téma potřeb v oblasti mediální gramotnosti (přesné zadání bude konkretizováno na hodině - buďte připravení výstupy prezentovat na příštím setkání)

Setkání druhé 3. 11. 2022 - Představení výstupů z rozhodovů. Metodika mediální výchovy, mediální výchova v českém vzdělávacím systému, formální a neformální vzdělávání, učební texty, didaktické pomůcky. Úkol 3: projděte vodami internetovými a zaměřte se na hledání projektů na podporu mediální gramotnosti. Projekty, které Vás zaujmou, si projděte podrobněji vyberte ty, které Vás zaujmou, až v pozitivním či negativním smyslu. Pro další setkání připravte stručné představení dvou mediálně vzdělávací projektů (jeden ČR a jeden zahraniční). 

Setkání třetí 24. 11. 2022 Představení inspirativních projektů na podporu rozvoje mediální gramotnosti, současné otázky a témata mediálního vzdělávání. Debata o vlastních projektech. Úkol 4: Připravit stručné představení záměru svého projektu a ten být připraven prezentovat v hodině (netřeba zasílat předem, stačí záměr či námět.

Závěrečné setkání 8. 12. 2022 - metodická inspirace,  představení projektů, debata, mikulášská či vánoční besídka, dárečky a tak. 

Výstup z předmětu: Každý ze studujících vytvoří samostatný výstup (po domluvě lze pracovat i ve skupinách), který přispěje k rozvoji mediální gramotnosti vybrané cílové skupiny. Záměrem je, aby si studující vyzkoušeli vytvořit libovolný vzdělávací, popularizační, odborný či jiný výstup, na němž by si ověřili, jak snadné či náročné je takový materiál připravit. V ideálním případě jej i vyzkoušejí v praxi (provedou přednášku, odučí hodinu atd.) V průběhu přednášek vyučující představí možné podoby výstupů (jde o velmi širokou škálu od metodických materiálů pro učitele, přes různé mediálně vzdělávací hry, koncepty přednášek, výstupy na sociálních sítích atd.). Každý ze studujících konzultuje téma a po schválení může na projektu pracovat. Vodítkem pro ty, kdož zpracovávají metodický materiál pro školy, je dokument Struktura práce (v SISu). Nejzazší termín odevzdání je stanoven na 12. 2. 2024 (bude doplněno). Vyučující nabídne podněty k vylepšení a navrhne hodnocení zpravidla do týdne od odevzdání. Projekty, prosím, zasílejte emailem na adresu wolak@fsv.cuni.cz. Děkuji.

Anotace

Předmět poskytne studentům základní vhled do současných otázek mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznámí je s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy. Cílem předmětu je prezentovat studentům základní informace o problematice mediální gramotnosti a oblasti mediálního vzdělávání v ČR, motivovat je k zájmu o toto téma a inspirovat je k vytvoření vlastního projektu podporujícího rozvoj mediální gramotnosti vybrané cílové skupiny.