Obsah jednotlivých setkání:První setkání: dominantní a kritické paradigma 1. 3. 20241 Paradigmata sociologie médií2 Média a modernizace3 Kritická politická ekonomieDruhé setkání: mediální kultura a publika 15. 3. 20244 Mediální kultura, masová kultura, populární kultura5 Mediální publika6 Spektákl
Třetí setkání: technologická perspektiva 12. 4. 20247 Mediální technologie8 Společnost sítíČtvrté setkání: nová média jako hrozba 10. 5. 20249 Panoptikon10 Digitální propast
Termín odevzdání seminárních prací: 7. 6. 2024Četba:Během každého setkání se probírají 2-3 témata. Ke každému tématu jsou povinné 2-3 texty o délce 20-30 stran (některé v angličtině). Související literatura (odborné knihy a články) slouží jako východisko pro zájemce o dané téma. Na všechny uvedené knihy je také možné psát recenze. 1 Paradigmata sociologie médií
Doporučená četba:LAZARSFELD, P. (1941) Remarks on Administrative and Critical Communications Research. Studies in Philosophy and Social Science, vol. 9, 9-16.SCHUDSON, M. (2010) Four Approaches to the Sociology of News Revisited in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.). Bloomsbury Academic, 164-185.SCHUDSON, M. (1978) Discovering the News. Basic Books. (Introduction: The Ideal of Objectivity, pp. 3-11)
Související literatura:CURRAN, J. (2002) Media and Power. Routledge. (Kapitola 4: New Revisionism in Media and Cultural Studies, pp. 17-126)GITLIN, T. (1978) "Media Sociology: The Dominant Paradigm" Theory and Society, vol. 6(2), 205-253.HORKHEIMER, M. (1972) Critical Theory: Selected Essays. Seabury Press. (Kapitola 6: Traditional and Critical Theory, pp. 188-243)POTTER, W. J. et al. (1993) "The Three Paradigms of Mass Media Research in Mainstream Communication Journals" Communication Theory, vol. 3(4), 317-335.SPARKS, G. (1995) "Comments Concerning the Claim That Mass Media Research Is 'Prescientific': A Response to Potter, Cooper, and Dupagne" Communication Theory, vol. 5(3), 273–280.POTTER, W. J. (1995) "Reply to Sparks's Critique" Communication Theory, vol. 5(3), 280–286.SPARKS, G. (1995) " A Final Reply to Potter, Cooper, and Dupagne" Communication Theory, vol. 5(3), 286–289.JENSEN, K. B., NEUMAN, W. R. (2013) "Evolving Paradigms of Communication Research" International Journal of Communication, vol. 7, 230–238.McQUAIL, D. (2013) "Reflections on Paradigm Change in Communication Theory and Research" International Journal of Communication, vol. 7, 216-229. 2 Média a modernizace
Povinná četba:SPARKS, C. (2007) Globalization, Development, and the Mass Media. Sage. (Kapitola 2: Communicating Modernity, pp. 20-37)LERNER, D. (1963) Toward a Communication Theory of Modernization: A Set of Considerations in: Pye, L. W. (ed.) Communications and Political Development. Princeton University Press, 327-350.
Související literatura:HALL, S., et al. (eds.) (2006). Modernity: An Introduction to Modern Societies. Blackwell. (Kapitola 1: The Enlightenment and the Birth of Social Science (P. Hamilton), pp. 19-54, kapitola 6: The West and the Rest: Discourse and Power (S. Hall), pp. 184-227)LERNER, D. (1958) The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle East. Free Press.MELKOTE, S. (2003) Theories of Development Communication in: Mody, B. (ed.) International Development and Communication: A 21st Century Perspective. Sage, 129-146.PYE, L. ed. (1963) Communications and Political Development. Princeton University Press.SCHRAMM, S. (1964) Mass Media and National Development: The Role of Information in the Developing Countries. Stanford University Press.
Související literatura v češtině:BAUMAN, Z. (2002) Tekutá modernita. Mladá fronta.BECK, U. (2004) Riziková společnost. Slon.GIDDENS, A. (2003). Důsledky modernity (2. vyd.). Slon.KELLER, J. (2007) Teorie modernizace. Slon.THOMPSON, J. B. (2004) Média a modernita. Karolinum. 3 Kritická politická ekonomie
Povinná četba:SMYTHE, D. (1981) Dependency Road: Communications, Capitalism, Consciousness, and Canada. Ablex. (Kapitola 2: The Audience Commodity and Its Work, pp. 22-51)HERMAN, E., CHOMSKY, N. (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Pantheon Books. (Kapitola 1: The Propaganda Model, pp. 1-36)
Související literatura:BAGDIKIAN, B. (2004) The New Media Monopoly. Beacon Press.DORFMAN, A., MATTELART, A. (1975) How to Read Donald Duck: Imperialist Ideology in the Disney comic. I.G. Editions.ENZENSBERGER, H. M. (1974) The Consciousness Industry: On Literature, Politics, and the Media. Seabury Press.HARDY, J. (2010). The Contribution of Critical Political Economy. in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.).Bloomsbury Academic, pp. 186-209.HESMONDHALGH, D. (2010). Media Industry Studies, Media Production Studies, in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.).Bloomsbury Academic, pp. 145-163.SCHILLER, H. (1991). Not Yet the Post-Imperialist Era. Critical Studies in Mass Communication, 8(1), 13-28.SMYTHE, D. (1994) Counterclockwise: Perspectives on Communication. Westview Press. (Chapter 15: Communications: Blindspot of Western Marxism [1977], pp. 266-291)MURDOCK, G. [1978] Blindspots about Western Marxism: Reply to Dallas Smythe, in Golding, P, Murdock, G. eds. (1997) The Political Economy of the Media. Edward Elgar. Vol. 1, pp. 465-475SMYTHE, D. [1978] Rejoinder to Graham Murdock, in: Smythe, D. (1994) Counterclockwise, pp. 292-300.TERRANOVA, T. (2000) Free Labour: Producing Culture for the Digital Economy, Social Text 63, vol. 18 (2), 33-58.
Související literatura v češtině:GRAMSCI, A. (1959) Sešity z vězení. Československý spisovatel. (Kapitola 1: Intelektuálové a organizace kultury, pp. 7-27)KOUŘIL, V. (2003) Předpoklady liberálního dorozumívání. Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského. In: Volek, J., Binková, P. eds. Média a realita 04, 145-181.MARX, K. (1954) Kapitál, 1. díl. SNPL.McCHESNEY, R. (2009) Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. Grimmus.RITZER, G. (1996, 2003) McDonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Academia. 4 Mediální kultura, masová kultura, populární kultura
Povinná četba:ADORNO, T. (1941) On Popular Music. Studies in Philosophy and Social Science, no. 9, 17-48.JENKINS, H. (2006) Covergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press. (Introduction: 'Worship at the Altar of Convergence': A New Paradigm for Understanding Media Change, pp. 1-24)HEBDIGE, D. (2012) Subkultura a styl. Dauphin. (Kapitola 6: Subkultura: nepřirozený zlom, pp. 139-142)
Související literatura:BOURDAA, M. (2012) This is not Marketing. This is HBO: Branding HBO with Transmedia Storytelling. Networking Knowledge, 1(7), 18-25.MARWICK, A. (2014) "Dolphins Are Just Gay Sharks": Glee and the Queer Case of Transmedia as Text and Object. Television & New Media, 15(7): 627-647.MILLER, T. (2010) “Film and Society” in Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.). Bloomsbury Academic, pp. 18-37.HESMONDHALGH, D. (2012) The Cultural Industries. 3rd ed. Sage.WILLIAMS, R. [1958] “Culture Is Ordinary” in: Williams, R. (1989) Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Verso, pp. 3-14.
Související literatura v češtině:ADORNO, T. (2009). Schéma masové kultury. Oikoymenh.ADORNO, T. (2015) Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Filosofia.HEATH, J., POTTER, A. (2012). Kup si svou revoltu. Rybka Publishers.POSTMAN, N. (2010). Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Mladá fronta. 5 Mediální publika
Povinná četba:ANG, I. (1985) Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic Imagination. Routledge. (první tři kapitoly)BIRD, S. E. (2011). Are we all produsers now? Convergence and media audience practices. Cultural Studies, 25(4-5), 502-516.
Související literatura:HALL, S. ([1973] 1980) 'Encoding/decoding'. in Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.): Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. Hutchinson, pp. 128-138.KATZ, E., LIEBES, T. (1990) "Interacting With 'Dallas': Cross Cultural Readings of American TV" Canadian Journal of Communication, vol. 15(1), pp. 45-66.ANG, I. (1996) Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World. Routledge.FISKE, J. (1989) Understanding Popular Culture. Unwin Hyman.LIVING
Předmět studenty seznámí studenty s mediální komunikací v širším sociálním kontextu. Vedle podmínek produkce mediálních sdělení ekonomického, politického i technologického charakteru sesoustředí na sociální podstatu komunikace.
Obsahem přednášek budou také mediální publika, která jsou součástí komunikačního procesu. Cílem předmětu je poskytnout přehled o komplexitě vztahů mezi mediální sférou a společností.
Studenti získají základní povědomí o oboru sociologie médií a jeho hlavních oblastech. Toto porozumění využijí k pochopení vztahů mezi mediální sférou a společností.