Mediální systémy - rozpis témat první týden1 Úvod; co je to "mediální systém"? druhý týden2 Čtyři teorie tisku versus tři modely mediálních systémů třetí týden3 Komparativní metoda4 Komparativní výzkum médií
čtvrtý týden5 Kultura médií, kultura žurnalistiky6 Historická perspektiva pátý týden7 Globální perspektiva versus komparativní perspektiva8 Hranice systémů a jejich komplexita9 Centrum versus periferie, -scapes, hybridizace10 Role mediálních technologií
šestý týdenUSA, Velká Británie sedmý týdenJaponsko, Čína osmý týdenMexiko, Brazílie devátý týdenFrancie, Německo desátý týdenItálie, Španělsko jedenáctý týdenŠvédsko, Rusko dvanáctý týdenPolsko, Maďarsko
V rámci kurzu budou představeny teoretické základy systémového myšlení o médiích, komparativní metoda a různé další teoretické i empirické pohledy na média a společnost. Kurz se bude také zabývat mediálními krajinami jednotlivých vybraných zemí s důrazem na jejich historický vývoj, klíčové trendy a současný stav.
Absolvováním kurzu studenti získají základní přehled o globální mediální krajině a o variabilitě a dynamice mediálních "systémů" v jednotlivých zemích. Osvojí si schopnost rozlišovat určující rysy mediální krajiny a schopnost přemýšlet o médiích a mediálních organizacích na úrovni vyšších celků, které se dostávají do různých typů komplexní interakce.
Studenti se rovněž obeznámí s fungováním konkrétních mediálních systémů.