Charles Explorer logo
🇬🇧

Research Project

Class at Faculty of Social Sciences |
JKM111

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Student si vybere základní typus výzkumu, který na IKSŽ reprezentují různí pedagogové (může se v průběhu let proměňovat):        

Na výběr je nyní: 1. Mediální publikum. V tomto širokém poli si studenti nadesignují projekt týkající se vztahu publika a textu, distribuce moci, variability komunikačních strategií různých mediatypů a nebo jejich percepce. Projekt bude řešit vztahy producentů a recipientů a vude se inspirovat nejen současnými výzkumnými přístupy, ale bude vycházet též z paradigmat škály kritických térií médií. Projekt se může dotýkat tématiky populární kultury a jejích jednotlivých projevů, mainsteramu i okrajovějších jevů. (I. Reifová) 2. Participativní výzkum. V předmětu si studentky a studenti vyzkouší přípravu a realizaci participativního výzkumu. Ten narozdíl od jiných výzkumných přístupů vnímá participanty jako významné aktéry napříč výzkumným procesem - v podstatě jako spoluvýzkumníky, kteří mohou od začátku promlouvat do toho, co, kdy a jak se bude v projektu dělat. Hlavním cílem takového výzkumu je narovnat nerovnost moci a umožnit cílové populaci uplatnit svůj hlas, volbu či vliv. Participativní přístup je proto velmi vhodný při zacílení na tzv. zranitelnou skupinu (např. malé děti, senioři, nemocní, vězni, uprchlíci, umírající, znevýhodnění v oblasti vzdělání, zaměstnání, majetku, lidé z vyloučených oblastí, lidé s kognitivním či komunikačním omezením atp.), jejíž hlas může být nyní ve společnosti nedostatečně slyšet a v rámci "konvenčního" výzkumu může být zastíněn vlivem výzkumníka. Studenti si ve skupinách vyberou vlastní výzkumná témata a v koordinaci se zástupci cílové populace připraví výzkumný design a proces, kterým je předmět provede krok za krokem (z týdne na týden). Studenti si budou moci vybrat z široké škály výzkumných přístupů a technik, včetně jejich propojení, a vyzkoušet si tak kreativní výzkumný projekt v duchu participativního přístupu. Podrobný harmonogram bude představen na první hodině. Výsledkem bude graficky zpracovaný výzkumný plakát představený v rámci závěrečné výstavy se společnou diskusí a reflexí. Tento hlavní výstup bude svým obsahem kopírovat obecnou strukturu diplomové práce, proto je tento předmět také užitečnou přípravou na vlastní diplomový výzkumný projekt. (M. Háša) 3. Kvalitativní analýzy online komunikace. V tomto předmětu studující nadesignují a realizují výzkumný projekt založený na kvalitativní analýze online diskusí (diskusní fóra online zpravodajství, zájmová diskusní fóra, veřejné debaty na sociálních sítích aj.) a zakotvený v teoriích online deliberace a tzv. e-expresivity. Zaměříme se tedy především na analýzu forem komunikace mezi přispěvateli, budeme zkoumat, zda jsou online prostředí spíše názorově homogenními "bublinami" (echo chambers), nebo zda nabízejí prostor pro setkávání a výměnu argumentů mezi nositeli rozdílných názorů. Zajímat nás budou dynamiky mezi zúčastněnými a to, zda je možné online debaty charakterizovat jako funkční výměnu argumentů, svého druhu online veřejnou sféru, nebo spíše jako "dialog hluchých" nebo "zákopové války" bez potenciálu funkční demokratické diskuse. Studovat budeme také různé formy neslušné a toxické komunikace, labelingu a vylučování nebo podobu debat o zásadních společenských otázkách v online prostředí. (L. Vochocová)

Detaily k semináři s L. Vochocovou:

Těžiště setkávání bude spočívat v praktické práci studujících, kteří začnou v průběhu semestru rozpracovávat svůj skupinový výzkumný projekt (je tedy třeba počítat s domácí přípravou mezi jednotlivými setkáními) a budou prezentovat jeho jednotlivé fáze, k nimž od vyučující dostanou zpětnou vazbu. Každý účastník nebo účastnice kurzu tedy v průběhu semestru realizuje jeden výzkum - všemi jeho fázemi budou studující krok za krokem provedeni a ke každému z realizovaných kroků získají zpětnou vazbu, aby své dovednosti případně dále prohloubili. Seminář se zaměří především na stanovení výzkumného tématu, výzkumných otázek, na výběr a redukci vzorku pro kvalitativní analýzu obsahu a na následnou analýzu získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného, axiálního a selektivního kódování). Studující se tedy seznámí s postupy induktivní analýzy i s jejím propojením s analýzou deduktivní, s principy utváření kategorií, jejich členění a vztahů mezi nimi, a také se způsoby interpretace výsledků na základě propojení analýzy s teoretickými východisky formulovanými pomocí rešerší literatury.

V závislosti na počtu zapsaných budou studující pracovat ve dvou- až tříčlenných skupinách. Hodnoceni budou za závěrečnou prezentaci výzkumného projektu včetně prvních analytických závěrů a jejich interpretací.  1. (21.2.) Výuka je zrušena, vyučující čerpá dovolenou (jarní prázdniny).  2. (28.2.) Představení cílů kurzu a jeho organizace, instrukce týkající se práce v kurzu, online deliberace, online expresivita. Principy výzkumného projektu, jeho fáze, metody analýzy mediálních obsahů, omezení jednotlivých metod.  3. (6.3.) Výběr a schválení výzkumných projektů (široké, obecné téma, bude upřesněno v následujících setkáních). Filozofická východiska výzkumného projektu (pozitivismus, konstruktivismus, kritická teorie), vztah výzkumného projektu k dosavadnímu oborovému poznání, příprava týmů na               formulaci výzkumného problému.  4. (13.3.) Vztah mezi výzkumným problémem a zvolenou kvalitativní metodou analýzy mediálních obsahů, formulace výzkumné otázky (prezentace studujícími a zpětná vazba vyučující).  5. (20.3.) Metodologická omezení výzkumu. Principy výběru a redukce vzorku pro kvalitativní analýzu mediálních obsahů (účelový výběr, vztah výběru vzorku k výzkumným otázkám). 6. (27.3.) Shrnutí principů zakotvené teorie a jejích postupů - typy kódování, utváření kategorií, vztahy mezi kategoriemi, paradigmatický model - otevřené kódování. 7. (3.4.) Zakotvená teorie - axiální kódování, identifikace několika klíčových kategorií a jejich subkategorií, případně již promýšlení ústřední kategorie v paradigmatickém modelu.  8. (10.4.) Interpretace dat ve vztahu k teoretickým východiskům - práce v týmech. 9. (17.4.)  Budování teorie, přínos vlastního výzkumu k oborovému poznání - práce v týmech. 10. (24.4.) Závěrečné studentské prezentace projektů. 11. (1.5.) Státní svátek, výuka odpadá. 12. (8.5.) Státní svátek, výuka odpadá.  13. (15.5.) Závěrečné studentské prezentace projektů.

Detaily k semináři s Irenou Reifovou

Detailní popis kurzu, jednotlivá témata, zadání domácích úkolů a sylabus tohoto bloku najdete v Moodlu:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634 x

V tomto roce se neotevírají:

Historický výzkum. Zde si student osvojí základy historického výzkumu, práci s archivním materiálem (listinným, auditivním, vizuálním, audiovizuálním), práci s pamětníky (metoda oral history). Naučí se zasazovat zíáskaná data do vybraných historických kontextů, naučí se na ně nahlížet kriticky a prověřovat je z více zdrojů. (P. Bednařík, J. Cebe, J. Končelík)

Objektivita v rozhlasovém a televizním zpravodajství. Projekt je zaměřen na výzkum objektivity a vyváženosti v rozhlasovém a tv zpravodajství, a to v kontextu legislativních požadavků a analytické a regulační praxe v ČR. Studenti si na konkrétním příkladu osvojí základní dovednosti nezbytné pro mediální výzkum, konkrétně: rešerši odborných zdrojů a konceptualizaci pojmů (objektivita, vyváženost), určení a operacionalizaci indikátorů, vymezení základního a výběrového souboru, sběr dat a interpretaci výsledků. Získané poznatky studenti mohou uplatnit při přípravě vlastní diplomové práce i v pracovní praxi. (V. Nečas)  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V semináři studenti získají základní dovednosti z oblasti výzkumných technik a v tomto praktickém předmětu je ihned aplikují na vlastní semestrální výzkumný projekt. Ten by se neměl týkat zamýšlené diplomové práce. Cílem je naopak rozšířit studentovi paletu praktických výzkumných dovedností i o postupy a techniky, které ve své diplomové práci nevyužije. Každopádně si však na projektu osvojí práci na výzkumném úkolu (uchopení vědeckého problému, design výzkumu, časové plánování, realizace, analýza dat, shrnutí a prezentace), a posílí či koriguje tak dovednosti a zkušenosti, které získal při realizaci bakalářské práce. Student tak bude připraven nadesignovat projekt diplomové práce.

V LS 2023/2024 se otevírají čtyři paralelní skupiny. Každá se vyučuje v jiném rozvrhovém okně. Studenti se přihlásí do jedné z paralelních skupin. Každá má nastavenou kapacitu na 20 studentů. skupiny: 23bJKM111x01 Lenka Vochocová středa 11.00 - 12.20 H11 Kvalitativní analýza online komunikace 23bJKM111x02 Irena Reifová pondělí 15.30-16.50 H20 Mediální publika 23bJKM111x03 Marek Háša středa 17.00 - 18.20 H13 Participativní výzkum 23bJKM111x04 Vlastimil Nečas úterý 11.00-12.20 H13 Kvantitativní výzkum

INFORMACE PRO BLOK "MEDIÁLNÍ PUBLIKA"

Podrobný sylabus tohoto bloku (včetně rozpisu jednotlivých témat, způsobu organizace výuky a zadání úkolů) je na Moodle stránce tohoto bloku zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634

Moodle stránka bloku Mediální publikum je hlavní pracovní prostředí kurzu a registrace do Moodle verze tohoto bloku je povinná.